De Smurfen - Seizoen 4

De Smurfen – Seizoen 4 (1984) recensie

De Smurfen - Seizoen 4In 1984 verscheen alweer het vierde seizoen van De Smurfen! De blauwe allemansvrienden die bedacht zijn door striptekenaar Peyo beleven ook in het 48 afleveringen tellende vierde seizoen doldwaze avonturen. Terwijl ze samen de handen ineen slaan om de avonturen tegemoet te gaan, moeten ze ook op hun hoede zijn voor de geniepige Gargamel en zijn rode kater Azraël. Die nog altijd sluwe plannen smeden om het kaboutervolk gevangen te nemen en te gebruiken voor hun geheime recept.

In de afleveringen van circa 25 minuten gaat humor hand in hand met spannende momenten en in iedere aflevering is er wel een boodschap aan de kinderen verborgen. Thema’s zoals vriendschap, verbroedering en liefde, worden dan ook vaak behandeld in de animatieserie. Zo zijn De Smurfen niet alleen heel vermakelijk, maar ook educatief. Zeker voor de jonge kijkers. Hoewel, de fans en liefhebbers die met de blauwe rakkers zijn opgegroeid ook nog volop kunnen genieten van de serie. Zeker nu Sony Pictures Home Entertainment en licentiehouder IMPS de handen ineen hebben geslagen en de serie op DVD uitbrengen.

Ook het vierde seizoen is in navolging op de eerste 3 seizoenen op kwalitatief goede DVD’s uitgebracht. De 48 afleveringen zijn over 5 schijfjes verdeeld en speciaal voor deze release is zowel de beeld- als geluidskwaliteit opgepoetst. Hoewel, de originele beeldverhouding van 4:3 in stand is gehouden. Voor zowel jong en oud is het dus een uitgelezen kans om (opnieuw) de avonturen van Brilsmurf, Smurfin, Potige Smurf en Grote Smurf te beleven. En uiteraard bevat dit seizoen ook weer sterke afleveringen zoals, De Schaduw van Lolsmurf, Het Geheim van de Wensput en De Overstroming.

• Serie
4