De Smurfen – Seizoen 1 (1981) recensie

Waardering: 3.5 uit 5.
The Smurfs (1981) on IMDb

Genre: Animatie, Serie | Speelduur: circa 30 minuten per aflevering | Creatie: Peyo | Cast: Ger Smit, Frans van Dusschoten, Corry van der Linden

Kijkwijzer|NICAM

“Hé, kom mee naar Smurfenland! Welkom allemaal!” Zo beginnen de afleveringen van De Smurfen. Een animatieserie uit de jaren ’80 die al jaren miljoenen kinderen wereldwijd vermaken. De Belgische striptekenaar Pierre Culliford (beter bekend als Peyo) is de bedenker van de blauwe allemansvrienden die in de afleveringen van circa 30 minuten leuke avonturen beleven. Maar vooral de doortrapte vallen van hen aartsvijand Gargamel en zijn kat Azraël moeten zien te overleven.

Nostalgie

De Smurfen betekent nostalgie. Ook ik keek als klein jongetje naar het vrolijke kaboutervolk dat bestaat uit kleurrijke personages zoals Grote Smurf, Brilsmurf, Potige, Klungelsmurf en Smurfin. Het is dan ook geweldig nieuws dat Sony Pictures Home Entertainment in samenwerking met licentiehouder IMPS de klassieke Smurfencartoons op DVD gaan uitbrengen. Het eerste seizoen werd in 1981 uitgebracht en is logischerwijs ook het eerste deel dat op de geluidsdrager verschijnt.

In een Smurfendop

Ik probeer even kort uit te leggen waar De Smurfen over Smurft. In Smurfenland, het land van pracht praal, leeft een volkje vrij en blij. Blauwe allemansvrienden die in paddestoel huisjes wonen en de leukste avonturen beleven. Maar er ligt gevaar op de loer in de persoon van de gemene Gargamel en zijn rode kater Azraël. Die er alles aan doen om de Smurfen te vangen en te gebruiken voor een magisch recept. Terwijl de Smurfen er alles aan Smurfen om uit de handen van Gargamel te blijven, wordt er in iedere aflevering ook een thema zoals liefde, vriendschap, behulpzaamheid en samenhorigheid behandeld.

Seizoen 1 nu verkrijgbaar

De klassieke animatieserie De Smurfen is ter gelegenheid van de DVD release opgepoetst en het eerste seizoen bestaande uit 40 afleveringen is vanaf heden verkrijgbaar. De beeld- en geluidskwaliteit is uitstekend te noemen terwijl de afleveringen van circa 30 minuten over 4 schijfjes zijn verdeeld. Het menu is sfeervol en eenvoudig in gebruik. Zo kan je het eerste seizoen Bingewatchen door alles in één keer af te spelen of je kan je favoriete episodes selecteren. Onder begeleiding van het herkenbare thema van De Smurfen. Smurf je dus snel naar de winkel en haal de blauwe rakkers vandaag nog in huis!