De Aanslag (1987) recensie

De AanslagAls liefhebber van de Nederlandse film schaam ik mij toch een beetje. Want ik heb nog niet eerder de met een Oscar bekroonde oorlogsfilm De Aanslag van regisseur Fons Rademakers gezien. Daar moest maar eens verandering in komen. Ter gelegenheid van de dodenherdenking en bevrijdingsdag brengt filmdistributeur Source 1 Media de klassieker uit 1987 opnieuw onder de aandacht. Verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD, wat mensen zoals mij de kans geeft om de film te (her)zien. Maar heeft de film de tand des tijds goed doorstaan?

In De Aanslag speelt Derek de Lint, die tevens in de Paul Verhoeven’s oorlogsfilms Soldaat van Oranje en Zwartboek te zien is, de rol van Anton. Een man die op twaalfjarige leeftijd en tijdens de oorlogswinter getuige is geweest van de liquidatie van Fake Ploeg (Huub van der Lubbe). Vlak voor zijn ouderlijk huis werd de man doodgeschoten met als gevolg dat de Duitse soldaten zijn broer en ouders vermoordden. Op latere leeftijd, als hij na de Tweede Wereldoorlog een goed leven heeft opgebouwd, begint hij zich af te vragen wie nu echt schuldig is aan de moord op zijn onschuldige familie.

Deze vraag speelt in de film een belangrijke rol. Het loopt als een rode draad door Anton’s leven heen tot aan het punt dat hij ontdekt wie nu echt schuld heeft aan de afschuwelijke gebeurtenis dat in Haarlem tijdens de oorlog heeft plaatsgevonden. Door het goede acteerwerk leef je met hem mee. Als kijker zie je niet alleen zijn verdriet, maar je voelt het ook. Met eveneens een drang om te ontdekken wie de schuldige is. De uitkomst is niet alleen verlossend, maar ook hartverscheurend. Een bewijs dat de oorlog veel levens heeft verwoest. In welke vorm dan ook.

Naast Derek de Lint spelen Monique van de Ven, Marc van Uchelen en John Kraaijkamp senior zeer solide rollen. Het bewijs dat laatstgenoemde naast zijn rollen als de lolbroek en grappige oude zeur ook uitstekend tot zijn recht komt in een serieuzere rol. Van de Ven speelt als altijd zeer overtuigend en zij heeft in al die jaren wel bewezen dat zij thuishoort in Nederlandse producties als deze. Rademakers heeft samen met deze sterrencast een indrukwekkende en treurige oorlogsfilm gemaakt. Die ondanks dat deze fictief is en slechts gebaseerd is op losstaande waargebeurde feiten indruk maakt. Zelfs na ruim dertig jaar wanneer de film opnieuw doch geheel terecht onder de aandacht gebracht wordt.

Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.