Dark River

Dark River (2017) recensie

Het duurde maar liefst 3 jaar voordat het Britse drama Dark River zijn weg naar Nederland vond. Na een zeer korte bioscooprelease is de tweede film van regisseuse Clio Barnard nu ook verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. De grote vraag is of Barnard erin is geslaagd om het publiek een interessante film voor te schotelen. Het verhaal is in ieder geval interessant genoeg.

Schapenboerderij

Na 15 jaar keert Alice (Ruth Wilson) terug naar de schapenboerderij waar ze is opgegroeid. Haar vader is inmiddels overleden en Alice heeft op jonge leeftijd het platteland verlaten. Beter gezegd, ze is gevlucht. De incestueuze relatie met haar vader en haar broer die dat naar haar mening oogluikend heeft toegelaten, hebben daarvoor gezorgd. Nu keert ze terug om haar eigendom te claimen. Dat kwaad bloed zet bij haar broer.

Oogstrelend mooi en verdorven

Het drama van Clio Barnard is oogstrelend mooi, want het publiek wordt getrakteerd op mooie beelden van het Yorkshire’s platteland. Ruth Wilson is een natuurlijke schoonheid en haar verdriet en pijn lijken authentiek te zijn. Dat de toch wel grimmige sfeer van Dark River extra kracht bijzet. Tegelijkertijd wordt er door het gebruik te maken van flashback scènes meer informatie over Ruth’s complexe verleden uit de doeken gedaan. Die fragmenten omvatten merendeels beelden die zich in het slaapkamertje van haar jongere versie en op de achterbank van haar foute jeugdvriendje afspelen.

Kort door de bocht

Ruth’s pijn en verdriet, maar ook haar boosheid, zorgen voor communicatieproblemen met haar broer. Die al een verleden heeft en zijn agressie moeilijk in toom kan houden. De confrontaties tussen broer en zus escaleren dan ook meer dan eens. Maar daar blijft het verder dan ook bij. Met Dark River suggereert Barnard dat het in een geïsoleerde omgeving als de boerderij in Yorkshire vrijwel altijd misgaat hoewel, dat niet in verhouding staat tot de realiteit. Daarnaast is het grote manco dat de film incompleet aanvoelt en dat er wellicht meer te vertellen was. Het blijft oppervlakkig en Barnard laat veel aan de verbeelding van de kijker over. Dat helaas de impact van Dark River niet ten goede komt.

Waardering: 2.5 uit 5.
Dark River