Dark Places

Dark Places (2015) Blu-ray Disc recensie

In 2014 verscheen de ijzersterke thriller Gone Girl in de bioscoop en ik was enorm onder de indruk van de door David Fincher geregisseerde film. Het verhaal werd gebaseerd op de thriller die auteur Gillian Flynn in 2012 schreef en door het succes van de boekverfilming werd ook haar roman Dark Places uit 2009 verfilmd. Vorig jaar verscheen de door Gilles Paquet-Brenner geregisseerde thriller in de bioscoop die vanaf heden ook verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc. Helaas werd deze minder succesvol ontvangen dan Gone Girl en dat is naar mijn mening geheel onterecht! In mijn recensie van Dark Places lees je waarom.

De film is echt below the radar uitgebracht en het is dan ook niet zo vreemd dat men genoegen moest nemen met een recette van slechts 170.000 euro. En dat is ontzettend jammer! De minimale aandacht die de film heeft gekregen doet echt een afbreuk aan het product, want de film is ontzettend vermakelijk! Mede te danken aan de onheilspellende sfeer die continu aanwezig is, het goed uitgewerkte verhaal en de overtuigende acteerprestaties van hoofdrolspeelster Charlize Theron.

De Oscarwinnares speelt in Dark Places de rol van Libby Day, een jonge vrouw die als kind getuige is geweest van een gruwelijke moord op haar moeder en twee zusjes. De getraumatiseerde Libby wees destijds haar broer Ben (Corey Stoll) aan als de dader en sindsdien zit hij gevangen. En dan wordt Libby uit het niets benaderd door Lyle Wirth (Nicholas Hoult), een jongeman met een enorme fascinatie voor onopgeloste moordzaken en hij is er dan ook van overtuigd dat Ben nog altijd onterecht vastzit. Hij wil dan ook niets liever dan de zaak oplossen en daar heeft hij de hulp van Libby voor nodig.

In ruil voor een smak geld verleent Libby haar medewerking aan het onderzoek. Belangrijke sleutelfiguren die destijds betrokken zijn geweest bij het moordonderzoek worden weer ondervraagd terwijl Libby haar herinneringen aan de gruwelijke gebeurtenissen probeert op te halen. Haar zoektocht naar de waarheid eist dan ook zijn tol als Libby steeds meer verwikkeld raakt in een gevaarlijk web van leugens en bedrog en haar doen twijfelen aan haar getuigenis die haar broer een levenslange gevangenisstraf opleverde.

Met behulp van flashback-scènes krijgt de kijker stukjes informatie over Libby’s verleden en de gebeurtenissen die in de aanloop naar de moorden op de boerderij van de familie Day hebben plaatsgevonden. Evenals het hoofdpersonage probeer je als kijker de puzzel op te lossen, maar de makers zorgen er wel voor dat je continu op het verkeerde been wordt gezet. En ik houd van dit soort films die je niet alleen op het puntje van je stoel houden, maar je ook flink aan het denken zet. Ik kan dan ook wel stellen dat Dark Places enorm in de buurt komt van Gone Girl. Ik weet het, ik mag eigenlijk niet vergelijken, maar ik wil graag benadrukken dat deze thriller zeker niet onderdoet voor diens genregenoot die door dezelfde schrijfster is geschreven.

Ik vond het dan ook jammer dat de DVD en Blu-ray Disc release een aantal keren werd uitgesteld, maar nu is het toch echt een feit! Dark Places is eindelijk verkrijgbaar en ik mocht met dank aan Dutch FilmWorks een blik werpen op de Blu-ray versie. Ik ben tevreden met het schijfje dat een goede beeld- en geluidskwaliteit bevat. Ondanks dat er geen bonusmateriaal aanwezig is. Dat is jammer, maar het is ook geen ramp. Het beeld dat in het formaat 2.35:1 en in 1080p te zien is, is van een zeer goede kwaliteit en datzelfde geldt voor de krachtige DTS-HD 5.1 soundtrack. Ik hoop dat de film nu de aandacht krijgt die het verdient, want naar mijn mening is dit het meest ondergewaardeerde pareltje uit 2015!

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

6 gedachten over “Dark Places (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Het gebeurd volgens mij niet heel vaak maar ditmaal zijn we het (flink) oneens. Ik kwam namelijk niet verder dan een 6-je.