Dark Places (2005) recensie

Dark PlacesEr zijn genoeg mensen die ten onder gaan aan een drugsverslaving. Omdat al het geld opgaat aan het scoren van drugs belanden zij vaak in de put of ze worden zelfs dakloos. Terwijl de één ervoor kiest om misdaden te plegen om aan geld te komen verkoopt de ander haar lichaam. Voor een paar miezerige dollars om aan een fix te kunnen komen. Nu begint het wel heel erg op een anti-drugs campagne te lijken wat ik schrijf, maar in de horrorfilm Dark Places begint het bij de drugsverslaving van hoofdprotagonist Keri (Nessa Hawkins) en welke gevolgen dat met zich meebrengt.

Keri is een jonge dame die haar lichaam verkoopt om geld te verdienen zodat zij drugs kan kopen. Haar verslaving ruïneert haar terwijl zij zowel bij smerige als gewelddadige klanten in de auto stapt. Wanneer een klant te ver gaat is voor haar de maat vol en in een opwelling vermoordt zij hem. Onder het bloed en met geen cent op zak gaat Keri op zoek naar een slaapplek. Wat haar brengt bij het huis van Luther (David C. Hayes). Een onderkomen voor daklozen en drugsverslaafden, maar eenmaal binnen ontdekt Keri dat het allesbehalve een veilige haven is.

Trippen
Door het ietwat vreemde camerawerk en de montage voelt Dark Places aan alsof je zelf aan het trippen bent. Daardoor zijn de beelden van het bloedvergieten en het seksueel misbruik moeilijk te volgen. Het is zelfs zo dat het concentratievermogen op de proef wordt gesteld. Je moet je zo concentreren op wat er wordt getoond dat de focus op het verhaal compleet verdwijnt. Nu zit ik echt niet te wachten op een film vol met expliciete beelden, maar het is wel van belang dat een verhaal als deze goed te volgen is. Helaas slaat filmmaker Guy Crawford hierin de plank compleet mis.

Nessa Hawkins
Nessa Hawkins speelt de rol van Keri prima en het is jammer dat de actrice gestopt is met acteren. Haar wanhoop en angst komen authentiek over. Daarnaast is het concept best interessant en had Crawford genoeg handvatten om er iets moois van te maken. Wellicht is het te wijten aan een ontoereikend budget dat Dark Places niet helemaal lekker uit de verf komt, maar dat neemt niet weg dat het zonde is dat een film als deze niet goed is uitgewerkt. Ook voor Hawkins die toch haar stinkende best heeft gedaan om een geloofwaardig personage neer te zetten. Het is dan uiteindelijk een horrorfilm om maar snel te vergeten.

1

Beschikbaar op Horrify