Dark Encounter (2019) recensie

Dark EncounterEr zijn al heel veel films waarin buitenaardse intelligentie een rol opeisen en dat is niet anders in de door Carl Strathie geschreven en geregisseerde Science Fiction film Dark Encounter. Een relatief onbekende productie uit 2019 die onlangs op een kwalitatief goede DVD is verschenen. De grote vraag is natuurlijk of Strathie zonder de invloeden van een grote filmmaatschappij en een laag budget in staat is geweest om van Dark Encounter een interessante Science Fiction film te maken.

Een jaar na de verdwijning van het 8-jarige meisje Maisie komen haar ouders en familieleden bij elkaar voor een herdenking. In het afgelegen huis worden herinneringen opgehaald, maar ook de spanning is duidelijk voelbaar. Wanneer zij later op de avond getuige zijn van de plotselinge verschijning van reusachtige lichtballen, besluiten de mannen om in het nabijgelegen bos polshoogte te nemen. Terwijl de achterblijvers geterroriseerd worden door een onbekend fenomeen dat hen doet vermoeden dat ze worden aangevallen door buitenaardse wezens.

Buitenaardse intelligentie
Zijn we alleen in het universum of is het aannemelijk dat er buitenaardse intelligentie bestaat? En zijn het dan de kleine grijze mannetjes met pikzwarte ogen die in vliegende schotels rondreizen en zo nu en dan op Aarde neerdalen? Wees gerust, in Dark Encounter is het iets minder afgezaagd als wat ik hierboven schets. Wat Strathie juist uitstekend doet is dat hij veel aan de verbeelding overlaat. De reusachtige lichtballen en de felgekleurde lichten die de kamers van het afgelegen huis oplichten zijn in de openingsfase de enige verschijnselen die je als kijker te zien krijgt. Wat je doet afvragen wat er aan de hand is, maar wat ook de intenties zijn van de buitenaardse bezoekers.

Traag
Dark Encounter is wel een trage film. De zoektocht naar wat de lichtballen zijn leveren een paar spannende fragmenten op, maar het blijft bij relatief onschuldige verschijnselen zonder ernstige consequenties. Strathie valt vaak in herhaling dat ervoor zorgt dat je na het zoveelste moment niet meer gelooft in een rampzalige afloop. De film neemt een andere wending in de slotfase waarin ook de verdwijning van het kleine meisje Maisie opeens in een ander perspectief komt te staan. Een wending die je niet ziet aankomen en zowel interessant als doordacht is. Dat neemt niet weg dat veel vragen onbeantwoord blijven en de grote vraag is dan ook waarom juist een buitenaardse bemoeienis nodig was om de puzzelstukjes op de juiste plaats te leggen.

Dark Encounter is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

2.5