D-Railed

D-Railed (2018) recensie

D-RailedOnlangs bracht de Nederlandse filmdistributeur Source 1 Media de horrorfilm D-Railed op DVD op de markt. Een mysterieuze horrorfilm van regisseur Dale Fabrigar. Zowel de titel als de poster verraden een beetje wat je als kijker mag verwachten. In ieder geval is het beeld van een ontspoorde treinwagon al reden genoeg om de film een kans te geven. Maar ook de aanwezigheid van routinier Lance Henriksen maakte mij nieuwsgierig. Daarnaast heeft de film een Nederlands tintje dat D-Railed nog eens extra interessant maakt.

Het gezelschap van opgedofte treinreizigers gaan aan boord de M-trein. Tijdens de rit staat er een moordspel op het programma. Terwijl de reizigers een heerlijk diner oppeuzelen krijgen ze een mysterie voorgeschoteld dat zij moeten zien op te lossen. Maar de rit krijgt een sinistere wending als één van de vermeende acteurs een pistool trekt en de passagiers overvalt. Terwijl de trein op hoge snelheid een beruchte bocht nadert en dreigt te ontsporen. Dappere reizigers proberen nog om de overvaller te overtuigen van het naderende noodlot, maar hij slaat alle waarschuwingen in de wind. Met alle gevolgen nadien.

Combinatie
Als ik D-Railed moet categoriseren dan vind ik een combinatie van een mysterieuze thriller en een monsterfilm. De film begint als een klassiek mysterie dat Agatha Christie had kunnen verzinnen, maar na de ontsporing van de treinwagon verandert het in een authentieke monsterfilm. Waarin een handjevol overlevenden geteisterd worden door een afzichtelijk wezen dat op de bodem van het meer waar de treinwagon in terechtkomt leeft. Op dat moment is het alle hands aan dek om dit ongeluk te overleven, maar echt zenuwslopend wordt het nooit. Teveel vragen worden niet naar tevredenheid beantwoord terwijl het monster een man in een rubberpak is. Dat kan anno 2018 echt niet meer.

Zoekende
Regisseur Dale Fabrigar was wellicht zoekende naar het genre dat hij graag wilde verfilmen. In alle eerlijkheid had D-Railed als een goedkope ripoff van The Murder on the Orient Express geen kans van slagen gehad, maar als voltijdse monsterfilm had de film ook niet goed uit de verf gekomen. Dat Lance Henriksen voor een kleine bijrol werd gestrikt is een grappige bijkomstigheid. Evenals de aanwezigheid van de Nederlandse acteur Frank Lammers die toch zeker niet onaardig de rol van de eigenaardige en bij vlagen angstaanjagende gastheer speelt. Het concept is dan ook niet D-Railed’s achilleshiel, maar de uitwerking ervan had vele malen beter gekund.

Waardering: 2 uit 5.