Cult of Chucky (2017) recensie

Cult of ChuckyVoor de liefhebbers van de moordende speelgoedpop Chucky was er goed nieuws dit jaar. Ruim 29 jaar na de release van de horrorfilm Child’s Play verschijnt Cult of Chucky. Een direct vervolg op Curse of Chucky. Het is alweer de zevende film waarin de roodharige Good Guy hulpeloze slachtoffers terroriseert en vakkundig om zeep helpt. Maar Cult of Chucky is niet het zevende deel in de franchise. Ondanks dat bedenker Don Mancini het verhaal heeft geschreven en de film heeft geregisseerd.

Uiteraard worden er een aantal verbanden met het eerste deel gelegd en zelfs Alex Vincent werd gestrikt om opnieuw in de huid te kruipen van Andy Barclay die als klein jongetje het doelwit was van Chucky. Echter heeft de seriemoordenaar het deze keer gemunt op Nica (Fiona Dourif). Na de onfortuinlijke gebeurtenissen in Curse of Chucky, is Nica opgenomen in een psychiatrische inrichting waar ze al snel geconfronteerd wordt met Chucky’s smerige slachtpartijen. De patiënten worden een voor een het doelwit van de levende speelgoedpop die ditmaal niet in zijn eentje handelt.

Meer dan een aaneenschakeling van bloederige scenes en Chucky’s ingenieuze plannen om zijn slachtoffers op een zo origineel mogelijke manier te vermoorden, is Cult of Chucky helaas niet. Het verhaal is flinterdun en saai en het acteerwerk ongeloofwaardig. Nu had ik ook niet de verwachtingen dat de direct-to-DVD release het niveau van de eerste Child’s Play zou evenaren, maar ik hoopte toch stiekem op iets meer kwaliteit. Zelfs de uitstraling en de houding van Chucky kloppen niet wat ik echt enorm jammer vind. Ondanks dat het wel weer fijn is om de stem van Brad Dourif te horen, want er is ook niemand die de stem van de moordlustige speelgoedpop zou kunnen doen. Desalniettemin is dit lichtpuntje niet voldoende om Cult of Chucky te bestempelen als een aanrader.

Score: 5,0

2 thoughts to “Cult of Chucky (2017) recensie”