Cuando los ángeles deurmen (2018) recensie

Cuando los angeles deurmenWanneer het nieuwe jaar begint heb ik altijd het goede voornemen om meer nieuwe titels te kijken. In plaats van dat ik naar mijn persoonlijke videotheek stap en een film uit de kast trek die ik misschien al meerdere keren heb gezien. Zo kwam ik in mijn speurtocht naar nieuw materiaal de thriller Cuando los ángeles deurmen op Netflix tegen. Het verhaal sprak mij aan en dat was voor mij dan ook de reden om de door Gonzalo Bendala geregisseerde film op te zetten.

Germán (Julián Villagrán) is een hardwerkende vader die zich op de verjaardag van zijn dochtertje naar huis haast. Maar hij is zwaar oververmoeid en een kapotte koplamp helpt ook niet mee om de urenlange autorit zonder problemen te voltooien. Als hij op een landweg het aangereden lichaam van een jonge vrouw aantreft, zijn de rapen past echt gaar. Ondanks dat hij haar nog probeert te helpen en haar getraumatiseerde vriendin tot rust probeert te bedaren, belandt Germán in een zenuwslopende situatie die hem uiteindelijk tot waanzin drijft.

Pluspunten
Ik mag mezelf wel een liefhebber noemen van Spaanse cinema. Er zijn immers genoeg films verschenen die enorm vermakelijk zijn en de drama/thriller Cuando los ángeles deurmen is er daar één van. Mede te danken aan het goede acteerwerk van Julián Villagrán die zich in deze film laat gelden. Hij speelt de rol van Germán voortreffelijk terwijl de film spannend genoeg is om de kijker op het puntje van zijn of haar stoel te houden. Daarnaast worden bloederige beelden niet geschuwd, wat de ingrijpende gebeurtenissen extra kracht bijzetten.

Minpunten
Maar de simpele thriller heeft helaas ook te kampen met wat minpunten. Zo is het verhaal niet bijster bijzonder te noemen en is de film allesbehalve vernieuwend. Het is iets wat we al vaker hebben gezien en als filmliefhebber hoop je toch stiekem op een aantal leuke verrassingen of interessante plot twists. Maar die blijven helaas uit. Terwijl het ook gezegd mag worden dat Ester Expósito de rol van Silvia matig invult. De jonge onredelijke vrouw is Germán’s directe tegenstander, maar ze legt het er helaas en te vaak te dik bovenop. Dat is jammer, want daardoor verliest de film wel wat credits.

3