Crush

Crush (2013) recensie

Als klant van Ziggo heb ik toegang tot een goedgevulde database met gratis films en series. Maar met duizenden films in de kast en een abonnement op diensten zoals Netflix en Disney+, heb ik ze allemaal al gezien. Toch kijk ik af en toe of er een nieuwe film tussenstaat en zo kwam ik onlangs de horror/thriller Crush tegen. Absoluut geen hoogvlieger, maar vermakelijk des te meer.

Liefde onbeantwoord

Ik denk dat iedereen dat gevoel wel kent. Stapelverliefd zijn op iemand, maar dat de liefde niet wordt beantwoord. Hoe ga je daar dan mee om? Vooral als je ziet dat de persoon waar je verliefd op bent optrekt met iemand anders. Jaloezie, boosheid en verdriet steken de kop op. Maar waar het merendeel zich neerlegt bij de gevoelsmatige nederlaag, gaan anderen een stapje verder. Dat geldt ook voor scholier Bess (Crystal Reed) die in Crush tot over haar oren verliefd is op de populaire Scott (Lucas Till). Een talentvolle sporter die een knipperlicht relatie heeft met Jules (Sarah Bolger) en al snel in de gaten krijgt dat hij wordt gestalkt.

Van kwaad tot erger

Het stalken gaat van kwaad tot erger terwijl Bess zelf het slachtoffer wordt van een stalker die haar overal volgt en niet met rust laat. Je zou denken dat Crush niet heel spannend is, omdat je immers vrij snel weet wie de ‘daders’ zijn en het wachten is dan ook op het einde. Maar dan heb je het goed mis. De film blijft tot aan het einde spannend en regisseur Malik Bader heeft in de slotfase nog een verrassing. Een interessante plotwending die ik in ieder geval niet zag aankomen en de thriller in 1 klap een stuk interessanter maakt.

Tussendoortje

Dat neemt niet weg dat Crush ook een aantal mankementen heeft. Het acteerwerk is acceptabel doch niet bijzonder. Hoewel Crystal Reed de rol van het introverte meisje Bess goed speelt en als kijker leef je ook met haar mee. Je voelt haar pijn en verdriet hoewel het vermeende stalken waar zij zich schuldig aan maakt zeker niet de schoonheidsprijs verdient. Toch blijft het bij redelijk onschuldige pesterijen en zwartmakerij en wordt het nimmer extreem. Pas in de slotfase lijkt Bader uit te pakken met het in beeld brengen van hoe krankzinnig de stalker eigenlijk is, maar dit had naar mijn mening best iets naar voren geschoven mogen worden. Dan was Crush misschien een stuk succesvoller geweest.

Crush

Waardering: 2.5 uit 5.