Crimson Peak

Crimson Peak (2015) Blu-ray Disc recensie

De films van regisseur Guillermo Del Toro zijn bijzonder. Daar is geen twijfel over mogelijk. Ik keek dan ook met veel plezier uit naar Crimson Peak die onlangs op DVD en Blu-ray Disc is verschenen. Het is een film waarin de belangrijkste elementen van een fantasy- en een horrorfilm samensmelten. Mysterieuze wezens, verbluffende CGI-animaties en spannende momenten ontbreken dan ook niet en de kijker wordt met regelmaat getrakteerd op een heerlijk schrikmoment. De film is niet eenvoudig in een hokje te plaatsen, maar de grote vraag is dan wel wat je als kijker kunt verwachten. En dat probeer ik in mijn recensie van Crimson Peak uit te leggen.

De film begint met de introductie van de hoofdpersonages. Alice in Wonderland-actrice Mia Wasikowska speelt de rol van Edith Cushing, de dochter van de welvarende zakenman Carter Cushing (Jim Beaver), die als een blok valt voor de Britse entrepreneur Thomas Sharpe (Tom Hiddleston). En dat terwijl de charmante arts Alan McMichael (Charlie Hunnam) een oogje heeft op Edith. Haar vader, die zijn dochter liever met de arts ziet touwen, heeft geen hoge pet op van Thomas Sharpe en hij doet er dan ook alles aan om hem en zijn zus Lucille (Jessica Chastain) te overtuigen dat zij moeten terugkeren naar Engeland. Maar dan slaat het noodlot toe en dat drijft Edith recht in de armen van de ambitieuze Thomas.

Door de onduidelijke tijdsprongen in het verhaal is het voor de kijker even opletten geblazen, want voordat je het weet zijn Edith en Thomas getrouwd en verhuizen zij naar het landhuis van de ondernemer en zijn zus. En dan begint voor Edith de ellende pas echt. In een naargeestige doch adembenemende setting waarin de prachtige decors een hoofdrol opeisen, wordt Edith geplaagd door de onverklaarbare gebeurtenissen die zich in het huis afspelen. Angstaanjagende geestverschijningen en vreemde geluiden drijven de jonge vrouw tot waanzin. Maar de grote vraag is of zij leidt aan een geestesziekte of dat zij aandacht moet schenken aan de waarschuwingen die zij op een lugubere wijze ontvangt.

Met behulp van de eerder genoemde verbluffende CGI-animaties, de opzienbarende decors en de prachtige kostuums, creëert Guillermo Del Toro een mysterieuze wereld die even oogverblindend als angstaanjagend te noemen is. Als kijker geniet je van de allure van het indrukwekkende gotische landhuis dat vooral in het laatste uur van de bijna 120 minuten durende fantasy horror een hoofdrol heeft. Tegelijkertijd voel je de angst die Edith heeft als zij door de gangen van het huis haar onderzoek naar de mysterieuze verschijningen en griezelige geluiden uitvoert. En dan nog maar te zwijgen over de macabere dubbele agenda van Lucille Sharpe die vreemd genoeg nog steeds in het huis woont als haar broer en zijn kersverse vrouw na hun bruiloft naar het landhuis verhuizen. Ik ben dan ook zeer aangenaam verrast door Jessica Chastain die de rol van Lucille uitstekend invult hoewel ook Tom Hiddleston en Mia Wasikowska uitstekend acteren.

Crimson Peak is een mooie griezelfilm die je misschien het beste kunt vergelijken met Del Toro’s Pan’s Labyrinth. Het moge dan ook duidelijk zijn dat de filmmaker zich heeft laten inspireren door deze film, maar hij liet zich ook inspireren door films, zoals The Haunting en The Omen. Een film als deze hoor je dan ook in de beste kwaliteit te kijken en dan biedt de Blu-ray Disc die Universal Pictures Benelux op de markt brengt uitkomst. Het beeld dat in het formaat 1.85:1 en in 1080p op de schijf staat, ziet er prachtig uit terwijl het krachtige DTSX MA 7.1 geluidsspoor uitstekend klinkt. En het schijfje staat bomvol met interessant bonusmateriaal!

Naast 5 verwijderde scènes en audiocommentaar van regisseur Guillermo Del Toro staan er ook een aantal interessante specials op de disc. In “I Remember Crimson Peak” geeft de filmmaker in 4 korte clips meer uitleg over de productie terwijl hij in de 5 minuten durende special “A Primer On Gothic Romance” meer uitleg geeft over het verhaal. In de specials “The Light and Dark of Crimson Peak”, “A Living Thing” en “Hand Tailored Gothic” zoomt men meer in op het contrast tussen de werelden van Crimson Peak, het ontwerp van het huis en de kostuums. In de 8 minuten durende special “Beware of Crimson Peak” geeft hoofdrolspeler Tom Hiddleston een rondleiding op één van de grootste filmsets die er ooit gebouwd is. Ik vind “Crimson Phantoms” één van de leukste specials die er op de disc staan, omdat men hier meer inzoomt op de special, make-up en CGI effecten. Hierin is een hoofdrol weggelegd voor Doug Jones die in meerdere films van Del Toro te zien is als één van diens bijzondere wezens. Het enige minpuntje is dat de acteur zelf niet even aan het woord komt.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Crimson Peak (2015) Blu-ray Disc recensie”

1. Had er indertijd al hoge verwachtingen van maar die werden ook bijna allemaal ingelost. In principe is het verhaal helemaal niet zo denderend maar Crimson Peak was een genot om naar te kijken vanwege de schitterende opnames, sterk acteerwerk en een beklemmend gevoel.

Overigens is het wel bijzonder dat er bladeren door het dak van de centrale hal vallen terwijl er in de verste omtrek geen bomen met bladeren te bekennen zijn 🙂