Criminal Activities

Criminal Activities (2015) Blu-ray Disc recensie

Acteur Jackie Earle Haley heeft in zijn carrière al een paar mooie rollen mogen spelen. Hij is als Freddy Krueger te zien in de remake van A Nightmare on Elm Street en in de comicverfilming Watchmen speelt hij op fenomenale wijze de rol van het krankzinnige personage Rorschach. Vorig jaar heeft de acteur ook in de misdaad/thriller Criminal Activities gespeeld. Een film die hij ook heeft geregisseerd en daarmee maakt hij zijn debuut als filmregisseur. En of zijn debuut de moeite waard is om te kijken lees je in mijn recensie.

Haley speelt zelf de rol van wiseguy Gerry die in dienst is van maffiabaas Eddie. De rol van deze gangster wordt gespeeld door John Travolta en het eerste wat mij opvalt is dat de tijd de Grease-ster geen goed heeft gedaan. Of het nu komt door de make-up effecten of dat hij een jaartje ouder is geworden laat ik dan maar even in het midden, maar het staat in ieder geval als een paal boven water dat zijn ietwat vreemde uiterlijk de aandacht van zijn acteerwerk haalt. Erg jammer, want hij speelt de rol van Eddie prima.

Gelukkig is hij ook niet het hoofdpersonage waar alles om draait, want de film gaat over 4 vrienden die een geweldige tip hebben ontvangen om een grote slag te kunnen slaan op de aandelenmarkt, maar geld moeten lenen om de aandelen te kunnen kopen. Als de gouden tip waardeloos blijkt te zijn hebben de vrienden opeens 4 ton aan schuld bij Eddie en hij wil natuurlijk zijn investering terugzien. In plaats van geld vraagt hij de jongens om een klusje op te knappen, maar de jongens hebben nog nooit de wet overtreden.

Het team wordt aangevoerd door Michael Pitt die eerder een goede rol speelde in de remake van Funny Games. Hij speelt de rol van de ietwat paranoïde Zach wel oké, maar de film mist de nodige vaart en spanning om de interesse van het publiek vast te houden. Haley en zijn team heeft een dappere poging ondernomen om van Criminal Activities een film a la Snatch of Layer Cake te maken, maar deze is mislukt. Wat er overblijft is een ietwat saaie film die helaas niet de geschiedenis ingaat als een geweldige misdaadfilm.

Evenals de film stelt ook de Blu-ray Disc die Dutch FilmWorks op de markt brengt teleur. Ondanks dat het beeld en het geluid van een goede kwaliteit zijn is het verder een kale disc die opnieuw niet opgevuld is met interessant bonusmateriaal. En dat is jammer en ook onnodig! Het lijkt mij een kleine moeite om naast een setje trailers ook een paar extra’s op een schijfje te zetten.

Score: 6,0

Met dank aan Dutch FilmWorks voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 gedachten over “Criminal Activities (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Spijtig maar ik had stiekem wel een beter regiedebuut verwacht van Earle Haley. Heeft toch met veel grote namen gewerkt en dan lijkt het mij dat je een beroep zou kunnen doen op betere acteurs als Travolta en Pitt bijvoorbeeld. Niet dat ze beiden nu zo dramatisch spelen maar daar had toch meer in gezeten?