Creed II (2018) recensie

Creed-II_ps_1_jpg_sd-low_©-2018-Warner-Bros-Ent_All-Rights-ReservedCirca 4 jaar geleden verscheen het sportdrama Creed in de bioscoop. Een mooie film waarin Sylvester Stallone terugkeerde als het iconische personage Rocky Balboa en de zoon van zijn voormalige tegenstander en goede vriend Apollo klaarstoomt voor de titelstrijd in de ring. Het succes smaakte naar meer en daarom verscheen eerder dit jaar het vervolg Creed II in de bioscoop. Een film die ik helaas op het zilveren scherm heb gemist. Maar nu het door Steven Caple Jr. geregisseerde sportdrama verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc, is het een mooi moment om te kijken of de makers het eerste deel kunnen evenaren al dan niet kunnen overtreffen.

Als de kersverse bokskampioen kan Adonis Creed (Michael B. Jordan) het rustig aan doen en zijn vriendin Bianca (Tessa Thompson) ten huwelijk vragen. Maar zijn toekomstplannen worden verstoord als er een nieuwe uitdager ten tonele verschijnt. De ijzersterke bokser Viktor Drago (Florian Munteanu) reist samen met zijn vader Ivan (Dolph Lundgren) naar de Verenigde Staten waar ze Adonis uitdagen voor een titelgevecht. Adonis’ coach Rocky (Sylvester Stallone) was 30 jaar geleden getuige van hoe Ivan Adonis’ vader Apollo (Carl Weathers) in de ring van het leven beroofde en hij weet wat de kampioen zwaargewichten te wachten staat als hij het in de ring opneemt tegen Drago. Alleen met de juiste training zal hij erin slagen om de Russische bokser te verslaan.

Terugkeer
In Creed II keert zowel Sylvester Stallone als Michael B. Jordan terug in de rollen van Rocky Balboa en Adonis Creed en beiden acteurs spelen opnieuw de rollen uitstekend. Maar Creed II staat ook voor de terugkeer van het destijds imposante personage Ivan Drago. Opnieuw gespeeld door Dolph Lundgren die in 1985 als groentje een rol in Rocky IV wist te bemachtigen en uitgroeide tot één van de meest legendarische tegenstanders die tegenover Rocky in de ring stond. Maar de confrontatie tussen de 2 gepensioneerde vechters vond ik lauwtjes terwijl dit toch een iconisch moment hoort te zijn. Wellicht met opzet gedaan om de focus op Adonis en Viktor te houden, maar ik had er persoonlijk toch iets meer van verwacht.

Schermtijd
Sowieso is de schermtijd van ‘Sly’ een stuk beperkter dan in Creed en het is overduidelijk dat de focus langzaam maar zeker verschuift naar Adonis. Die wellicht de potentie heeft om evenals de actieheld uit de jaren ’90 6 films te maken, maar dan moet men voor een derde deel wel uit een ander vaatje tappen. Niet dat Creed II een slechte film is, maar overduidelijk minder emotioneel geladen is dan de voorgaande Rocky-films en het door Ryan Coogler geregisseerde sportdrama uit 2015. Met een spectaculair eindgevecht en een passend slot zet men de deur voor Creed III wagenwijd open, maar of we dan opnieuw Stallone in de hoek van Adonis te zien krijgen is nog maar de vraag.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Coopr voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5