Crash

Crash (1996) recensie

CrashDat regisseur David Cronenberg fascinerende films heeft gemaakt staat buiten kijf, maar niet al zijn films worden altijd gewaardeerd. In 1996 regisseerde hij de bijzondere erotische thriller Crash. Een spraakmakende film die door velen werd geprezen, maar ook door een grote groep fel werd bekritiseerd. Misschien is Crash wel een gevalletje “You hate it, or love it”. Er lijkt geen tussenweg te zijn. Mijn mening over de film, die onlangs in een gerestaureerde versie op Blu-ray Disc werd uitgebracht, lees je in mijn recensie.

De cast van Crash is zeker niet de minste. Met Blacklist-acteur James Spader in de rol van James Ballard terwijl hij de ondersteuning geniet van goede hoofdrolspelers, zoals Holly Hunter, Elias Koteas en Deborah Kara Unger. Zij spelen de sleutelfiguren die Crash een fascinerende film maakt. Want de personages die zij spelen hebben iets gemeen. Namelijk een ongekende fascinatie voor auto-ongelukken en de seksuele driften die optreden wanneer zij een auto-ongeluk meemaken of daar getuige van zijn. Een fetisj van een groep individuen, dat er alles aan doet om hen seksuele driften te verzadigen.

Crash is dan ook een aaneenschakeling van auto-ongelukken en seksscènes die zich in of op een voertuig afspelen. In de opening zijn we al getuige van een seksuele uitspatting van Catherine (Deborah Kara Unger) die tijdens het betasten van een vliegtuig van achteren wordt genomen door een wildvreemde voorbijganger. Het zet de toon van een film waarin de beelden grotendeels voor zich moeten spreken, maar tegelijkertijd bij veel kijkers weerstand oproepen. De film werd dan ook meermaals bestempeld als te pornografisch terwijl Cronenberg juist de intentie had om de zoektocht van de personages naar het geluk en het gevoel dat zij leven wilde belichten. Die boodschap lijkt bij velen niet aan te komen.

Fascinerend, maar niet opwindend. Dat is wellicht de juiste omschrijving van Crash dat in de basis een sterk drama is waarin lamgeslagen individuen de draad weer proberen op te pakken. Dat zij dat proberen door met iedereen de liefde te bedrijven in of op een spannende plek lijkt vreemd, maar de emotieloze gezichtsuitdrukkingen van de personages spreken boekdelen wanneer een intiem onderonsje plaatsvindt. Niets of niemand lijken hen nog het gevoel te geven dat zij leven. Terwijl het leven binnen de glitter en glamour van Hollywood, dat voor een buitenstaander rooskleuriger lijkt dan het daadwerkelijk is, eveneens een zware tol eist. De speurtocht naar het geluk of een zaligmakend moment dat er nooit lijkt te gaan komen, is dan ook het interessante thema dat Crash in ieder geval fascinerend maakt.

3