Cowboys & Aliens

Cowboys & Aliens (2011) recensie

Wat krijg je als je een western, een Science Fiction film en een paar Hollywoodsterren in een blender gooit en op start drukt? Cowboys & Aliens! In de door Jon Favreau geregisseerde actiefilm nemen Daniel Craig, Harrison Ford en Olivia Wilde het op tegen een ras van meedogenloze buitenaardse wezens die goudkoorts hebben. Wat kan je als kijker dan precies verwachten? Revolverhelden op paarden die het in het Wilde Westen opnemen tegen de geavanceerde wapenuitrusting van de bezoekers? Het is toch te zot voor woorden, maar dat maakt het niet minder waar.

Cowboys & Aliens is precies de film die ik hierboven beschrijf. In de openingsscène maken we kennis met Daniel Craig die de rol van de aan geheugenverlies lijdende Jake invult en in het nabijgelegen dorp de inhalige Woodrow Dolarhyde (Harrison Ford) ontmoet. Al gauw worden de heren onaangenaam verrast door een aanval van buitenaardse wezens en het heeft dan ook niet veel nodig om hen te doen besluiten om samen met hun stadsgenoten de tegenaanval in te zetten. Zeker wanneer ze ontdekken dat de buitenaardse gedrochten al jaren naar goud delven en daardoor verantwoordelijk zijn voor de financiële crisis die er in het plaatsje heerst.

Ik moet er nog steeds aan wennen om Daniel Craig met een cowboyhoed op te zien en ik vind hem dan ook geen goede keuze om de hoofdrol in Cowboys & Aliens te spelen. Hij hoort naar mijn mening gewoon niet thuis in een western! Maar ook Harrison Ford en Olivia Wilde overtuigen niet in de rollen van de inhalige Woodrow Dolarhyde en de charmante Ella Swenson. Maar het acteerwerk is niet het enige dat niet op orde is in de door Jon Favreau geregisseerde mengelmoes. Want naar mijn mening neemt men het verhaal – dat aan alle kanten rammelt – veel te serieus!

In een film als deze verwacht ik meer humor, want hoe serieus moet je een film over revolverhelden versus aliens nemen? Het blijft bij zo nu en dan een gevatte opmerking, maar echt komisch wordt het nooit. De focus ligt dan ook volledig op de actie en de special effects. Gelukkig is dat dan wel op orde, maar voor een film die ruim 2 uur duurt is het niet genoeg om de kijker te vermaken. De bombastische fragmenten worden afgewisseld met veel saaie scènes waarin men nog wanhopig probeert uit te leggen wat er allemaal gaande is, maar er lopen zoveel verhaallijnen door elkaar dat er op den duur geen touw meer aan vast te knopen is. De conclusie is dan ook dat het idee van Cowboys & Aliens vele malen leuker is dan Cowboys & Aliens zelf.

Score: 6,0

8 gedachten over “Cowboys & Aliens (2011) recensie

1. Gezien het feit dat ik echt alleen maar negatieve recensies tegenkwam tijdens de originele release heb ik deze maar niet gekeken en denk dat ik het wel zo zal houden…