Coneheads

Coneheads (1993) recensie

ConeheadsIn de komedie Coneheads van regisseur Steve Barron storten buitenaardse wezens neer op aarde. Zonder enig idee wat hen te wachten staat proberen Beldar (Dan Aykroyd) en zijn vrouw Prymatt (Jane Curtin) zich aan te passen aan de mensen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Te wijten aan geen enkele kennis van de beschaving op onze kleine planeet en het gigantische hoofd wat zij hebben helpt er ook niet aan mee om hun draai onder de mensen te vinden. Hopende op de redding door hun soortgenoten doen zij er alles aan om niet op te vallen terwijl de immigratiedienst hen op de hielen zit.

Bijna 20 jaar na hun introductie en de korte film The Coneheads uit 1983, kregen de grappige buitenaardse wezens in 1993 dan eindelijk hun eigen film waarin Science Fiction en komedie hand in hand gaan. Laat het maar aan Ghost Busters-acteur Dan Aykroyd over om het publiek te vermaken en hij doet dat dan ook uitstekend door in de huid te kruipen van de onbenullige en onwetende Beldar Conehead. Met een zee aan flauwe doch hilarische grappen zien we hoe de familie Coneheads zich probeert aan te passen aan de aardse beschaving. Maar ze doen de dingen net even iets anders dan dat wij dat doen.

De humor in Coneheads komt niet alleen van Aykroyd of zijn goede tegenspeelster Jane Curtin als de grappige Prymatt Conehead, maar ook beroemde komedianten en comédiennes zoals Jon Lovitz, Tom Arnold, Sinbad, David Spade, Adam Sandler, Jason Alexander, Ellen DeGeneres en Chris Farley hebben allen een klein aandeel in de grappige Science Fiction film. Wiens makers een dikke pluim verdienen voor de overtuigende make-up effecten en de goede doch inmiddels gedateerde special effects. Toch is Coneheads niets meer dan een uitgerekte episode van een willekeurige sitcom waarin flauwe grappen vooral voor het vermaak moeten zorgen. Van tijd tot tijd is dat niet erg, maar het maakt de film van Steve Barron ook geen topper in het genre. Hoewel het voor mij persoonlijk nog steeds een guilty pleasure is.

3