Con Air

Con Air (1997) recensie

Con AirAan het einde van de jaren ’90 pakte Nicolas Cage de ene na de andere hoofdrol in spectaculaire actie/thrillers zoals The Rock van regisseur Michael Bay, Face/off van filmmaker John Woo en Con Air van regisseur Simon West. In de laatstgenoemde actie/thriller kruipt hij in de huid van ex-commando Cameron Poe die na de onfortuinlijke dood van zijn belager in de gevangenis belandt. Na ruim 8 jaar wordt hij vervroeg vrijgelaten, maar voordat hij zijn vrouw en dochtertje weer in de armen kan sluiten moet hij eerst een helse vlucht zien te overleven.

Aan boord het vliegtuig zitten namelijk de meest gruwelijke misdadigers zoals Cyrus Grissom (John Malkovich), Diamond Dog (Ving Rhames) en Billy Bedlam (Nick Chinlund). Als de meervoudige moordenaars uitbreken en de bewaarders gijzelen, lijkt de vrijlating van Poe iets langer op zich te laten wachten. Hij wendt zijn training aan om op een sluwe wijze de gijzelaars uit te schakelen terwijl U.S. Marshal Vince Larkin (John Cusack) op de grond orde op zaken probeert te stellen.

In een vlotte en spannende actiefilm zien we hoe Cage als de doortastende Cameron Poe het opneemt tegen gevaarlijke vijanden. Het acteerwerk is uitstekend. John Malkovich is angstaanjagend als de koelbloedige Cyrus ‘The Virus’ Grissom terwijl ook Ving Rhames en Nick Chinlund de rollen van de veroordeelde misdadigers uitstekend spelen. En dan zijn er nog leuke bijrollen weggelegd voor Steve Buscemi als de Hannibal Lecter achtige seriemoordenaar Garland, Dave Chappelle als de handige junkie Pinball en Danny Trejo als de gevaarlijke crimineel Johnny-23.

Humor en actie gaan dan ook hand in hand in Con Air. Er is continu spanning aanwezig terwijl leuke dialogen en gevatte opmerkingen eveneens voor het vermaak zorgen. Evenals de bombastische actiescènes die voor het merendeel met praktische effecten tot stand zijn gebracht. De computeranimaties die aanwezig zijn, zien er overtuigend uit hoewel het op de dag van vandaag goed zichtbaar is dat deze wel iets gedateerd zijn. Maar dat mag de pret zeker niet drukken, want Con Air is nog steeds een fantastische actie/thriller uit de periode dat Nicolas Cage nog één van de betere en bestbetaalde actiehelden in Hollywood was.

5 (1 vote)