Complete Unknown

Complete Unknown (2016) recensie

Complete UnknownMet Michael Shannon en Rachel Weisz aan boord heeft regisseur Joshua Marston voor zijn eerste Engelstalige film 2 fantastische hoofdrolspelers tot zijn beschikking. Maar mooie namen op het affiche hoeven natuurlijk geen garantie te zijn dat de film goed is. Complete Unknown is in ieder geval een intrigerend drama. Een kleine film waarin simpele settings en de dialogen voor het vermaak moeten zorgen. Maar er zijn ook wat manco’s te bespeuren die er uiteindelijk voor zorgen dat de score niet zo hoog is.

Weisz speelt de rol van Alice Manning. Een wetenschapper die in de cafetaria Clyde (Michael Chernus) ontmoet en na een leuk gesprek nodigt hij haar uit voor het verjaardagsdiner van zijn vriend Tom (Michael Shannon). Op de bewuste avond lijkt iedereen onder de indruk zijn van de gepassioneerde Alice, maar Tom is minder gecharmeerd van de onbekende dame. Terwijl hij kritische vragen stelt en subtiele sneren uitdeelt aan het adres van Alice, beginnen zijn vrienden en zijn vrouw zich af te vragen wat er met hem aan de hand is.

Het klassiek ingerichte en donkere appartement van Tom en zijn vrouw Ramina (Azita Ghanidaza) is dan ook haast de enige setting waar het verhaal zich afspeelt. Met goed acteerwerk en een sterk begin pakt de film de kijker bij de strot en als kijker vraag je jezelf af hoe de vork precies in de steel zit. Maar na het eerste deel wordt de verrassing iets te simpel en wellicht ook te snel prijsgegeven. Het gedrag van Tom en de ware identiteit van Alice worden uit de doeken gedaan wat ervoor zorgt dat de eindfase langdradig en zelfs ietwat saai te noemen is.

Het is dan ook aftellen richting de aftiteling en met een korte speelduur van iets meer dan 90 minuten komt deze dan ook geen moment te vroeg. De diepere lagen en de verborgen boodschap gaan snel verloren door de kleine teleurstelling die overheerst. Ik was zelf meer bezig met de vraag waarom een film die zo sterk begint zo slap eindigt. Dat is jammer, want feitelijk weet Marston met weinige middelen toch een nette film af te leveren. Voor de liefhebbers die nieuwsgierig zijn naar Complete Unknown en een ietwat langdradig drama kunnen waarderen, is de film vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD.

Met dank aan The Searchers voor het DVD recensie-exemplaar.