Collateral Beauty

Collateral Beauty (2016) Blu-ray Disc recensie

Liefde, tijd en de dood verbinden ons allemaal. We willen allemaal geliefd zijn, we willen allemaal meer tijd en we vrezen allemaal de dood. Althans, dat zegt Howard (Will Smith) in zijn peptalk in de opening van het drama Collateral Beauty. Maar de wijze woorden van de geniale marketeer krijgen voor hem al snel een andere betekenis als hij zijn 6-jarige dochtertje verliest. Compleet verwoest door zijn verdriet dreigt Howard zijn grip op de realiteit te verliezen en dat blijft niet onopgemerkt.

Voor zijn compagnons en goede vrienden Whit (Edward Norton), Claire (Kate Winslet) en Simon (Michael Peña) is de maat dan ook vol en zij besluiten om de hulp van een privé-detective in te schakelen die moet bewijzen dat Howard geestelijk niet meer in staat is om zijn bedrijf te runnen. Al snel komt zij tot de ontdekking dat hij brieven heeft geschreven naar de dood, liefde en tijd en dat is voor zijn zakenpartners het moment om drie acteurs in te schakelen die in de menselijke vorm van deze onderwerpen Howard in het diskrediet moeten brengen zodat de weg vrij komt voor de verkoop van het miljoenenbedrijf.

De door David Frankel geregisseerde film is dan ook een mooi drama dat veel uiteenlopende personages heeft en het is voor de kijker dan ook eenvoudig om zich met in ieder geval één van hen te identificeren. Dat neemt niet weg dat de film mierzoet is en dat de humor de film luchtiger maakt dan wellicht de bedoeling is. Helen Mirren, Keira Knightley en Jacob Latimore hebben hier als de personages dood, liefde en tijd een groot aandeel in. Het is niet zo dat het storend is, maar het zorgt er wel voor dat het verhaal veel minder indruk maakt.

Dat is het niet het enige minpunt van Collateral Beauty, want ook de problemen van Howard’s compagnons worden onderbelicht terwijl deze wel een belangrijk aandeel in het verhaal hebben. Toch is het te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van Will Smith dat je als kijker een brok in je keel krijgt. Het is aandoenlijk om te zien hoe Howard het verlies van zijn ernstig zieke dochtertje probeert te verwerken terwijl zijn beste vrienden er alles aan doen om hem zijn macht binnen het bedrijf te ontnemen. Dat maakt Collateral Beauty, die sinds vandaag verkrijgbaar is op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc met interessant bonusmateriaal, een film die meer dan de moeite waard is.

Met dank aan Warner Bros. Home Entertainment en Media Tornado voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Collateral Beauty (2016) Blu-ray Disc recensie