Cold Pursuit (2019) recensie

Cold-Pursuit_ps_1_jpg_sd-low.jpgLiam Neeson is misschien de koning van de wraakfilms. In meerdere actiefilms liet hij al zien dat hij er absoluut geen moeite mee heeft om op een intense wijze een personage te spelen die op wraak zint wanneer hem of zijn familie iets is aangedaan. In de door Hans Petter Moland geregisseerde actie/komedie Cold Pursuit gaat het er niet anders aan toe. Hoewel ik van mening ben dat dit niet het beste werk is van de Schindler’s List-acteur.

Sneeuwschuiver bestuurder Nels (Liam Neeson) is een nette burger die zich inzet voor de gemeenschap. Zijn leven wordt dan ook op zijn kop gezet als zijn enige zoon om het leven komt door een overdosis heroïne. Hij is de wanhoop nabij en hij wil zich zelfs van het leven beroven. Maar dan komt hij tot de ontdekking dat zijn zoon is vermoord. Hij gebruikt zijn verdriet en woede om de daders op te sporen en wraak te nemen. Niet wetende dat de gevaarlijke drugsbaron Viking (Tom Bateman) verantwoordelijk is voor de dood van zijn zoon. Maar dat weerhoudt Nels er niet van om zijn gram te halen.

Zwarte humor
Cold Pursuit is niet met het idee van een intens actie/drama, maar een gitzwarte komedie in elkaar gezet. De settings en personages deden mij erg denken aan Fargo uit de jaren ’90, maar de film is nimmer zo vermakelijk als die van The Coen Brothers. Met prachtige beelden van het sneeuwige landschap, de zorgvuldig gekozen decors en een topper als Liam Neeson aan boord, heb je als filmmaker toch de tools in handen om er iets moois van te maken. Maar Cold Pursuit is vlak en niet grappig. Misschien deels te wijten aan de matige acteerprestaties van Tom Bateman of wellicht aan het feit dat de personages helemaal niet zo interessant zijn.

Langdradig
Een zwarte komedie vraagt om een beetje tempo, want van de spanning hoeft Cold Pursuit het niet te hebben. Maar helaas scoort de film op dat vlak ook een dikke onvoldoende. Zonder enige band te hebben met de personages dienen de dialogen slechts als opvulling en de actiemomenten zorgen er dan nog in ieder geval voor dat je als kijker weer even wordt wakkergeschud. Maar deze momenten zijn ook niets meer dan een paar mannen die achter elkaar aan rennen over een lege sneeuwige vlakte en de revolvers afvuren. Het is jammer, want voor mijn gevoel had er veel meer in gezeten.

Met dank aan Remain In Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2