Coco (2017) recensie

Coco-NL-_ps_1_jpg_sd-high_©-2017-Disney-Pixar-All-Rights-ReservedIk ben één van de eerste die nog net niet naar de dichtstbijzijnde bioscoop rent als er een nieuwe Disney Pixar film wordt uitgebracht, want ik ben een groot fan van de animatiestudio die tot op heden meer dan uitstekende films heeft geproduceerd. Daaronder Finding Nemo, Monsters Inc. en Inside Out. Toch heeft het meer dan een jaar geduurd voordat ik Coco zag. De 19e avondvullende animatiefilm van Disney Pixar waarin het Mexicaanse feest Día de Muertos centraal staat. Waarom het zo lang heeft geduurd is mij een raadsel, maar ik ben blij dat ik de door Lee Unkrich geregisseerde film eindelijk heb gezien.

Het kleine Mexicaanse jongetje Miguel (Anthony Gonzalez) droomt van een carrière als muzikant en de muziek zit dan ook in zijn bloed. Maar zijn familie is fel tegen zijn plannen, omdat zij een hekel hebben aan muziek. Dat heeft te maken met het plotselinge vertrek van Miguel’s betovergrootvader die jaren geleden een carrière als gitaarspeler boven zijn gezin verkoos. Sindsdien wordt de muziek afgezworen, maar dat weerhoudt de kleine Miguel er niet van om tijdens het festival op de dag van de doden mee te doen met een muziekwedstrijd. Hoewel hij dat beter niet had kunnen doen.

Kleurrijk
Coco zit vol met stereotypen en kleurrijke personages. Zo zijn alle Mexicanen in de film muzikaal, dragen de beroemde Mariachi’s de kenmerkende sombrero en zijn bijna alle personages passief agressief. Of het helemaal politiek correct is durf ik niet te zeggen, maar het leveren mooie fragmenten op. Er wordt een magische wereld gecreëerd die met behulp van verbluffende animaties tot leven is gewekt terwijl er veel ruimte is voor drama en humor. Wat mij wel opviel is dat de muzikale hoogtepunten in Coco en tot tegenstelling van andere Disney films beperkt zijn. Iets dat ik wel vreemd vind gezien het feit de muziek in deze Disney Pixar een belangrijke rol speelt.

Massaproductie
Nu moet het ook gezegd worden dat Disney Pixar zich de afgelopen jaren schuldig heeft gemaakt aan massaproductie. Het zo snel mogelijk uit de grond stampen van avondvullende animatiefilms met als gevolg dat films zoals The Good Dinosaur, Monsters University en Cars 3 niet zoveel indruk maakten als bijvoorbeeld Finding Nemo, Toy Story en Up. Ondanks dat Coco jarenlang in productie was, hangt deze er tussenin. Het heeft zeker de elementen aan boord die een Disney Pixar waardig zijn, maar er zijn ook wat fragmenten die wellicht niet helemaal passen in het totaalplaatje. Naar mijn mening is Coco dan ook niet één van de toppers die door de animatiestudio zijn uitgebracht. Ondanks dat het als een paal boven water staat dat de film van Lee Unkrich enorm vermakelijk is.

3.5