Clown (2019) recensie

ClownVorig jaar werd eind augustus de horrorfilm Clown uitgebracht. Een slimme zet van de studio, omdat begin september It Chapter Two verscheen. Natuurlijk met de hoop dat het thema killer clowns ervoor zou zorgen dat Clown de nodige aandacht kreeg. Gezien het aantal stemmen en de zeer lage score op de bekende website IMDB.com zijn ze daar toch niet in geslaagd.

Een groepje tieners nemen in de afgelegen woestijn een welverdiende pauze van een road trip. De paniek slaat toe wanneer één van hen langere tijd afwezig is en zijn social media feed met kiekjes van de omgeving niet meer update. Een zoektocht leidt hen naar een verlaten circus en het daarbij horende lachhuis. Eenmaal binnen blijkt dat ontsnappen niet meer mogelijk is en dat er een killer clown ronddwaalt die niet eerder rust totdat hij zijn ongenodigde bezoekers één voor één om zeep heeft geholpen.

Killer clown
De killer clown in de low-budget horrorfilm van regisseur Eric Forsberg is niet zo episch als Pennywise uit It of Art The Clown in Terrifier. Maar hij is net zo meedogenloos en dorstig naar bloed. De grootste fout die men kon maken is dat hij een geschiedenis heeft. In flashback scènes wordt iets meer informatie prijsgegeven over zijn verleden en dat maakt het personage helaas niet zo mysterieus als dat het zou moeten zijn. Een mysterieuze killer clown met geen gegronde reden om slachtoffers te maken is immers vele malen enger dan het personage in Clown.

De plank misslaan
Helaas is dat niet het enige minpunt van de film. Sterker nog, het is het minst negatieve aan de creatie van Forsberg die zich overduidelijk heeft laten inspireren door iconische horror klassiekers. De clichés zijn er dan ook in overvloed. De jonge aantrekkelijke meiden lopen in hotpants en naveltruitjes rond terwijl het gezelschap van sexy meiden en stoere binken wordt aangevuld door een zwaarlijvige nerd die net zo goed met een groot target op zijn rug kan rondlopen terwijl geen enkel personage een vorm van intelligentie vertoont. Wie gaat nu tegen beter weten in een bouwvallig krot in terwijl één van je beste vrienden vermist is? Het is gewoon vragen om problemen.

Clown is nu verkrijgbaar op een kwalitatief goede DVD. Met dank aan Source 1 Media voor het DVD recensie-exemplaar.

1