Clinical (2017) recensie

ClinicalClinical is een thriller die onlangs op de streamingdienst Netflix verscheen en evenals vele andere producties werd ook de door Alistair Legrand geschreven en geregisseerde film door Netflix geproduceerd. Als liefhebber van een goede thriller was ik wel nieuwsgierig naar Clinical en onlangs ging ik er eens lekker voor zitten. En ondanks dat de film zijn momenten heeft was ik na afloop toch iets teleurgesteld.

De film begint goed. We maken kennis met psychiater Jane Mathis (Vinessa Shaw) die na een traumatische ervaring zich niet langer meer inzet voor zwaar getraumatiseerde patiënten. Maar dan zet het slachtoffer van een zwaar verkeersongeluk het leven van Jane volledig op zijn kop. De verminkte Alex (Kevin Rahm) smeekt om haar hulp en uiteindelijk besluit zij om hem te helpen. Maar die beslissing komt haar duur te staan.

Legrand bouwt de spanning goed op en zowel Vinessa Shaw als Kevin Rahm spelen de rollen van Dokter Mathis en Alex prima. Maar na een klein uurtje begint de film flink in te kakken. De spanning verdwijnt en als ik dan nog even de speelduur check zie ik dat de film nog ruim drie kwartier duurt. Men probeert de spanning weer terug te laten keren met een plotwending, maar dit voelt ontzettend onnatuurlijk aan.

Het einde voelt zelfs een beetje aan alsof het afgeraffeld is. Alsof er geen tijd meer was om de film een passend slot te geven. Naar mijn mening had de regisseur er goed aan gedaan om de dode momenten eruit te halen en het einde meer aandacht te schenken. Desalniettemin is Clinical wel een film die aantoont dat de onervaren Legrand de potentie heeft om een uitstekende regisseur te worden. Het is dan ook te hopen dat zijn volgende project ietsje beter is.

Score: 6,0