Climax_ps_1_jpg_sd-low

Climax (2018) recensie

Climax_ps_1_jpg_sd-low

Waardering: 4 uit 5.

“Gaspar Noé staat bekend om zijn bijzondere films en Climax is er daar beslist één van!” -Filmliefhebber.com

Regie: Gaspar Noé | Cast: Sofia Boutella, Romain Guillermic, Giselle Palmer | Speelduur: 97 minuten | Genre: Drama, Horror, Muziek

De films van regisseur Gaspar Noé zijn bijzonder. Je waardeert het of niet. Zo simpel is het. Met films zoals Irreversible, Enter The Void en Love heeft de filmmaker al voor veel controverse gezorgd. Wanneer er dan ook een nieuwe film van de Argentijnse filmmaker wordt aangekondigd, weet je eigenlijk al in grote lijnen wat je kunt verwachten. Spraakmakende beelden en een film die je bij de strot beetpakt en ook niet loslaat. Zelfs niet als de film al ruimschoots afgelopen is. Met Climax is dat niet anders.

Een groep van 20 dansers verzamelt zich in een verlaten schoolgebouw waar zij druk repeteren. Het doel is om zowel Frankrijk als de Verenigde Staten te veroveren met een unieke show. De derde en tevens laatste dag wordt dan ook feestelijk afgesloten. Terwijl de DJ opzwepende deuntjes ten gehore brengt begeeft het gezelschap zich op de dansvloer. Met korte onderbrekingen om een glaasje sangria te nuttigen. Maar de feestsfeer slaat al snel om als een aantal dansers zich niet lekker beginnen te voelen en ze elkaar beginnen te beschuldigen van het vergiftigen van de sangria.

LSD trip

LSD heeft blijkbaar wisselende uitwerkingen op de gebruikers. De één waant zich in het paradijs terwijl de ander last krijgt van heftige paniekaanvallen en driftbuien. Dat geldt ook voor de dansers die de met LSD vergiftigde sangria nuttigen. Het loopt dan ook snel uit de hand en een aantal fragmenten zijn zoals we dat van Gaspar Noé gewend zijn zeer extreem. Bloederige beelden worden evenals beelden van heftige vrijpartijen niet geschuwd terwijl een aantal spraakmakende gebeurtenissen werkelijk te ziek voor woorden zijn. En dat alles onder begeleiding van een briljante soundtrack die de benauwende sfeer extra kracht bijzet.

Waargebeurd verhaal

Blijkbaar is het ook nog eens op een waargebeurd verhaal gebaseerd dat Climax net iets luguberder maakt. Maar dat doet verder niets af aan de kwaliteit van deze zeer indrukwekkende en onderhoudende film. Mede te danken aan het meer dan uitstekende acteerwerk van onder andere Sofia Boutella en Romain Guillermic die beiden zeer imponerend spelen en geloofwaardige personages neerzetten. Echter dankt Climax de goede beoordeling voor een groot deel aan de unieke wijze waarop Gaspar Noé zijn spraakmakende verhaal in beeld brengt. Het is betoverend, meeslepend en afschuwelijk. Alsof je zelf een glaasje sangria met LSD op hebt en losgaat op de smerige dansvloer van het verlaten schoolgebouw.