Child’s Play 3 (1991) recensie

Child's Play 3Het is nu eenmaal een feit dat een succes naar meer smaakt. In 1988 maakten filmliefhebbers voor het eerst kennis met de moordende speelgoedpop Chucky en de roodharige Good Guy groeide in rap tempo uit tot een iconisch horrorfiguur. Nog geen twee jaar later verscheen dan ook het tweede deel dat overduidelijk minder is dan zijn voorganger, maar ook voor een financieel succes zorgde. Voor de studio des te meer reden om bedenker en schrijver Don Mancini onder druk te zetten, want het derde deel moest er zo snel mogelijk komen. Maar heeft dat ook goed uitgepakt?

Andy (Justin Whalin) is inmiddels een tiener die naar een militaire school gestuurd is. Nog altijd angstig voor de terugkeer van Chucky (Brad Dourif) probeert hij voor eens en altijd met de demonen uit zijn verleden af te rekenen. Maar als hij eindelijk op de goede weg lijkt te zijn keert Chucky terug. En hij zint op wraak! Terwijl iedereen op de academie Andy voor gek verklaard, moet hij aan Chucky zien te ontkomen. Maar de schattige ogende speelgoedpop bedenkt een ingenieus plan om zijn gram te halen en om zijn plastic lichaam te verlaten.

Afgeraffeld
Zoals geschreven werd bedenker en schrijver Don Mancini flink onder druk gezet om slechts binnen enkele maanden na de release van Child’s Play 2 het derde deel te pennen en hij heeft ook publiekelijk uitgesproken dat Child’s Play 3 zijn minst favoriete film is. Zijn inspiratie was op, maar wegens het succes en de geur van groene dollars had hij geen andere keuze dan om achter de typemachine plaats te nemen. Het resultaat is dan ook een veel mindere film die niet alleen onderhevig is aan fouten, maar ook niet de sfeer van het origineel en diens vervolg bevat.

Guilty pleasure
Dat gezegd hebbende moet ik toegeven dat Child’s Play 3 wel één van mijn guilty pleasures is. Maar ook meer door het feit dat het altijd een plezier is om naar de moordende Good Guy te kijken. Chucky is een geweldig personage dat hoe dan ook een glimlach op het gezicht tovert. Mede te danken aan zijn gevatheid, maar ook aan de wijze waarop hij zijn slachtoffertjes in alle leeftijdscategorieën vakkundig om zeep helpt. Het bloed vloeit dan ook rijkelijk en vindingrijk is hij opnieuw. Het leveren vermakelijke scènes op die de slechte acteerprestaties en het onsamenhangende verhaal moeten camoufleren.

3