Child’s Play (2019) recensie

Child-s-Play_ps_1_jpg_sd-lowEen nieuw uiterlijk. Een nieuwe naam. Een nieuwe stem. Een nieuwe franchise. Child’s Play is een authentieke remake en geen kopie van het origineel uit 1988. Het is een horrorfilm die in grote lijnen gebaseerd is op het door Don Mancini bedachte verhaal, maar in bijna alles compleet vernieuwd is. Ondanks dat het nog steeds draait om de moordende speelgoedpop Chucky en zijn jonge eigenaar Andy, heet de Good Guy Doll in deze film een Buddi, heeft hij een complete metamorfose gekregen en is het Mark Hamill en niet Brad Dourif die het personage van zijn stem voorziet.

De jonge tiener Andy (Gabriel Bateman) krijgt van zijn moeder Karen (Aubrey Plaza) een Buddi cadeau. Het is een geavanceerde speelgoedpop die niet alleen kan lopen en praten, maar ook klusjes kan klaren en via het netwerk vrijwel alles in en rondom het huis kan bedienen. Maar Andy krijgt al snel in de gaten dat zijn pop Chucky (Mark Hamill) bijzonder is. Hij is buitengewoon loyaal aan zijn nieuwe eigenaar en doet werkelijk alles om het hem naar zijn zin te maken. Zelfs als dat inhoudt om de irritante huiskat een kopje kleiner te maken of zelfs een akelige stiefvader uit de weg te ruimen.

Geavanceerd speelgoed
De Buddi is in Child’s Play een geavanceerd stuk speelgoed en opnieuw wordt kunstmatige intelligentie in een film aan de kaak gesteld. Door het verwijderen van zijn beperkingen heeft Chuky geen besef van goed en kwaad en door alles letterlijk op te vatten handelt hij op basis van logica. Als Andy stierend naar de badkamer loopt en roept dat hij zijn kat zat is, ziet Chucky dat als een taak om de kat dan maar uit de weg te ruimen. Het is minder sadistisch dan de Chucky die wij kennen uit de voorgaande films waarin de Good Guy voor zijn plezier mensen vermoord. Niettemin gaat het er weer even ruig aan toe en worden onsmakelijke en bloederige scènes niet geschuwd. Want de vindingrijke Chucky is blijkbaar creatief genoeg om zijn slachtoffers op unieke wijze om zeep te helpen.

Niet vergelijken
Maar het is vooral de truc om Child’s Play niet te vergelijken met de voorgaande films, want de door Lars Klevberg geregisseerde horrorfilm staat compleet los van de originele franchise. Men slaat een compleet nieuwe weg in en Mark Hamill is de perfecte keuze om de moordende speelgoedpop van zijn stem te voorzien. Desalniettemin is het even wennen, want als filmliefhebber heb ik toch een bepaalde beeld bij Chucky en hoe hij eruit hoort te zien. Daarnaast is het acteerwerk van de ondersteundende cast niet bijzonder te noemen terwijl de spanning soms ook ver te zoeken is. Door een aantal simpele ‘jump scares’ toe te voegen probeert men de kijker zo nu en dan te verrassen, maar ik was nimmer echt onder de indruk. Hoewel ik wel genoten heb van de overdreven bloedfonteinen en Chucky’s vindingrijke manier om zijn slachtoffers tussen 6 plankjes te stoppen.

2.5