Cats (2019) recensie

Cats_ps_1_jpg_sd-low_Copyright-2019-Universal-PicturesCats is één van de meest succesvolle musicals die er ooit gemaakt is. Andrew Lloyd Webber componeerde de musical in 1981 en sindsdien is Cats meer dan 8000 keer opgevoerd in Londen en maar liefst meer dan 7000 keer opgevoerd in New York. Ik ben geen kenner, maar de lovende woorden en de enorme populariteit spreken voor zich. Vorig jaar regisseerde Tom Hooper de filmadaptatie van Cats. Een film die in tegenstelling tot de musical met de grond gelijk is gemaakt en fel bekritiseert is. Maar hoe terecht is de kritiek?

Op de meest speciale avond van het jaar komen de katten uit de buurt bijeen om hen grote bal te vieren. De zogenaamde Jubikelkatten zijn onderdeel van een magische stam en hebben de speciale gaven om te praten en te zingen. Al zingend leggen zij uit wie ze zijn en waarom deze avond zo speciaal is. Ondanks dat de geniepige Macavity (Idris Elba) op de loer ligt en de katten de stuipen op het lijf jaagt, zijn de Jubikelkatten benieuwd naar wie de uitverkorene zal zijn. Die herboren zal worden op de magische plek Heavyside Layer.

Geteisterd project

Cats is een prijzige, maar ook een geteisterde productie geweest. Ongeveer 2 weken na de eerste bioscooprelease kondigde Universal Pictures aan dat er een nieuwe versie zou verschijnen waarin de CGI aanzienlijk verbeterd is. De heftige kritiek op hoe de acteurs en actrices zijn omgetoverd in zingende katten bewoog hen ertoe om deze beslissing te nemen. Het is aannemelijk dat deze vernieuwde versie op de onlangs verschenen Blu-ray Disc staat, want zo enorm slecht vond ik de computeranimaties niet. Hoewel het goed te zien is dat hoofdrolspelers zoals Idris Elba, Judi Dench, Ian McKellen en Rebel Wilson in een digitaal kattenbak zijn gehesen.

Waste of time

De decors zijn prachtig in elkaar gezet en adembenemend mooi, maar dat is vrijwel het enige dat goed is aan Cats. Er zijn wel een aantal leuke momenten te bespeuren, maar over het algemeen stelt de film enorm teleur. Het verhaal wordt te warrig verteld. Met nietszeggende liedjes die kant noch wal slaan. Dat de zangtalenten van een aantal hoofdrolspelers op orde is moge duidelijk zijn, maar je mag ook niet veel minder verwachten van sterren zoals Jason Derulo en Taylor Swift. Desalniettemin is het niet onderhoudend genoeg om de aandacht erbij vast te houden. Cats was dan ook een zware kluif om weg te werken. Terwijl musicals echt mijn ding is! Jammer dat zo’n iconische musical niet de verfilming heeft gekregen die het eigenlijk had verdiend.

Waardering: 1 uit 5.
Ko-Fi