Captain Marvel (2019) recensie

Captain-Marvel_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-Studios-2019Vandaag ging Captain Marvel in premiére. De 21ste film in het Marvel Cinematic Universe waarin de superheldin Carol Danvers wordt geïntroduceerd. Een personage dat een groot aandeel zal hebben in Avengers: Endgame die volgende maand verschijnt. De eerste reviews waren niet al te positief, maar ik was toch enorm nieuwsgierig naar de door Anna Boden en Ryan Fleck geregisseerde actiefilm. Alleen al om het feit om te ontdekken wie Captain Marvel is en om te oordelen of zij in wellicht de laatste Avengers-film een match is voor de tiran Thanos.

Origins story
Captain Marvel is dan ook een origins story gezien het feit dat het personage nog niet eerder werd vertoond of überhaupt werd genoemd in de reeds 20 verschenen films. Op de slotscène van Avengers: Infinity War na dan. Het verhaal speelt zich grotendeels af in de jaren ’90 en er wordt uit de doeken gedaan hoe piloot Carol Danvers (Brie Larson) haar superkrachten heeft verworven en haar tijd op aarde inruilt om zich als een krijger te scharen bij de Kree. Uiteindelijk keert ze terug op Aarde waar ze de handen ineenslaat met die van S.H.I.E.L.D director Nick Fury (Samuel L. Jackson) om een buitenaardse dreiging tot een halt toe te roepen.

Sfeertje en special effects
Het 90’s sfeertje is nadrukkelijk aanwezig en met behulp van scènes waarin een oude computer met een CD-Rom speler een een videotheek vol met videobanden van jaren ’90 klassiekers zoals First Knight en True Lies tot stand is gebracht. Herkenbare liedjes van bands zoals Nirvana en No Doubt dragen hier eveneens een steentje aan bij. Daarnaast mag het geschreven worden dat de special effects en de CGI animaties verbluffend zijn. Ergens verwacht je dat van een MCU-film, maar het is toch prettig om te zien dat er telkens moeite noch kosten worden gespaard om het publiek een kwalitatief goede film voor te schotelen. Maar in alle eerlijkheid zijn deze positieve punten niet voldoende om Captain Marvel als een topper te bestempelen.

Teleurstelling
Hoewel Samuel L. Jackson steengoed is in de rol van een jonge Nick Fury ben ik toch minder te spreken over Brie Larson die de rol met een bepaalde arrogantie speelt. Ik vond het gewoon niet prettig om naar te kijken terwijl ik er ook de grootste moeite mee heb dat de superheldin uit het niets in het Marvel Cinematic Universe wordt gegooid en straks tegen een hoogst waarschijnlijk aangrenzende zekerheid de dag gaat redden in Avengers: Endgame. Voordat het zover is krijgt ze haar eigen film en deze keer voelt het echt aan als geldklopperij. Je moet immers deze film hebben gezien wil je straks klaar zijn voor de ultieme eindstrijd tegen Thanos.

Ommekeer
De ommekeer moest er een keer van komen, want om telkens weer een film te creëren die de voorgaande MCU-films kan evenaren al dan niet kan overtreffen is een pittige job. Met Captain Marvel lijkt de studio voor het eerst de plank een beetje mis te slaan en dat is niet alleen te wijten aan de hoofdrolspeelster. Ook de wijze waarop het verhaal wordt verteld is op zijn zachts geschreven irritant te noemen terwijl de saaie momenten overheersen en te sporadisch worden afgewisseld met spektakel. Een sensationeel slot is gelukkig dan nog wel aanwezig, maar op dat moment had ik al de grootste moeite om beiden ogen open te houden. Captain Marvel heeft mijn hoge verwachtingen dus niet waargemaakt en ik ben heel benieuwd of ik het personage in de ultieme eindstrijd meer kan waarderen.

2
3 (4 votes)