Captain Marvel (2019) recensie

Captain-Marvel_ps_1_jpg_sd-low_©-Marvel-Studios-2019Eerder dit jaar verscheen Captain Marvel in de bioscoop. De 21ste film in het Marvel Cinematic Universe en de introductie van een nieuw personage dat in fase 4 een grote rol krijgt toebedeeld. Het is zeker niet de laatste keer dat wij Brie Larson als de doortastende Carol Danvers en diens alter-ego Captain Marvel te zien krijgen, want de actrice heeft volgens de geruchten haar handtekening gezet onder een contract dat haar verbindt aan maar liefst 12 (!) films. Maar voor een eventueel vervolg moet Marvel Studios toch uit een ander vaatje tappen.

Uit het niets
In de post credit scène van Avengers: Infinity War zagen wij hoe Nick Fury (Samuel L. Jackson) een oproep deed aan de intergalactische beschermer Captain Marvel (Brie Lierson). Die vreemd genoeg nog niet eerder werd vertoond in de 20 voorgaande films. Dat voelt nog steeds een beetje vreemd aan, want opeens is ze er dan en mengt ze zich in de strijd tegen Thanos. Terwijl ze in Captain Marvel juist de dreiging van de Skrulls in de kiem moet smoren. Dat doet ze samen met Fury en Coulson (Clark Gregg). De twee S.H.I.E.L.D.-agenten die aan de vooravond van een glansrijke carrière staan en met Carol oog in oog komen te staan als zij na een aanval van de Skrulls op de Aarde belandt.

Jaren ’90
Captain Marvel is dan ook een soort prequel op de gebeurtenissen die zich in het MCU afspelen en de film speelt zich dan ook af in de jaren ’90. Met behulp van de computer heeft Samuel L. Jackson een verjongingskuur gekregen, maar ook de buitenaardse locaties en uiteenlopende personages zijn met behulp van verbluffende CGI-animaties op het scherm getoverd. Op dat vlak stelt de film dan ook zeker niet teleur terwijl Samuel L. Jackson en de gemuteerde kat grotendeels voor de humor zorgen. Helaas ben ik minder te spreken over het verhaal dat ik persoonlijk niet bijster interessant vind en de wijze waarop Larson de rol van de superheldin invult.

Overbodig
Eerder uitte ik al mijn kritiek op Brie Larson en Captain Marvel is dan ook nog steeds niet mijn favoriet. In alle eerlijkheid had het denk ik weinig uitgemaakt als de rol door een andere actrice was ingevuld. Daarentegen is het wel mooi om te zien dat een keer een vrouwelijke superheld de hoofdrol opeist, want tot deze film was het Marvel Cinematic Universe toch een beetje een man’s world. Actrices zoals Cobie Smulders, Scarlett Johansson en Elizabeth Olsen vertolken tot op heden toch slechts bijrollen in de superhelden films.

Teleurstelling
Het is dan ook niet ondenkbaar dat er in de vierde fase meer vrouwelijke superhelden hun gezicht tonen. Daar wordt nu al flink naar gespeculeerd. Zeker in aanloop naar de San Diego Comic Con die aan het einde van de week van start gaat. Het podium waar Disney naar alle waarschijnlijkheid haar plannen voor de komende jaren onthult. Ik ben dan ook heel nieuwsgierig naar wat er komen gaat, maar ik ben ook van mening dat het wel iets beter mag zijn dan toch wel het teleurstellende Captain Marvel. Het is absoluut geen slechte film en na een tweede kijkbeurt ben ik ook positiever, maar ik vind het nog steeds de minste film die tot op heden in het MCU is verschenen.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3