Captain Fantastic (2016) recensie

Captain FantasticCaptain Fantastic is niet de volgende superheldenfilm die aan het Marvel Cinematic Universe is toegevoegd of überhaupt iets te maken heeft met de films waarin kleurrijke personages die met een speciale uitrusting en bovennatuurlijke krachten de vijand tot een halt toe roepen. Nee, Captain Fantastic van regisseur en schrijver Matt Ross is een doordacht familiedrama waarin Viggo Mortensen een glansrol vertolkt.

Noodgedwongen het paradijs verlaten

De The Lord of the Rings-ster speelt op fenomenale wijze de rol van Ben, een vader die samen met zijn 6 kinderen in een hutje in het bos leeft en de moderne samenleving de rug heeft toegekeerd. Zijn onorthodoxe wijze van opvoeden is niet alleen fysiek, maar ook mentaal zwaar voor zijn kroost. Terwijl zijn jongste op een ietwat rauwe manier leert over de bloemetjes en de bijtjes, begint zijn oudste als jongvolwassene zich af te vragen of dit wel de levensstijl is die hij prefereert. En door het noodlot wordt Ben gedwongen om zijn eigen gecreëerde paradijs te verlaten, maar dat weerhoudt hem er niet van om zich vast te houden aan zijn eigenzinnige levensstijl.

Een leven zonder luxe en weinig geld

Captain Fantastic is een doordacht familiedrama dat zeker in de beginfase belangrijke vragen oproept over hoe Ben zijn leven en dat van zijn vrouw en 6 kinderen heeft ingericht. Je vraagt jezelf toch stiekem een beetje af hoe het zou voelen om afstand te doen van alle luxe die je hebt en hoe je met gelimiteerde middelen en weinig geld toch een fijn leven kunt leiden. Enfin, onderaan de streep denk ik dat Ben knettergek is. Maar dat is mijn mening. Viggo Mortensen speelt deze rol zeer overtuigend hoewel het acteerwerk van de 6 jonge acteurs George MacKay, Samantha Isler, Annalise Basso, Nicholas Hamilton, Shree Crooks en Charlie Shotwell net zo goed te noemen is.

Blu-ray Disc Captain Fantastic

Captain Fantastic bestaat uit veel fragmenten die in de buitenlucht zijn opgenomen en deze komen op de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc uitstekend tot hun recht. Het beeld, dat in het formaat 2.40:1 en in 1080p op de schijf staat, is haarscherp en vrij van imperfecties zoals vuil of korrels. De DTS-HD Master Audio 5.1 mix die zowel in het Engels als in het Frans te selecteren is, klinkt meer dan uitstekend. Helaas bevat het schijfje geen interessant bonusmateriaal en dat is een kleine teleurstelling.

Eindoordeel Captain Fantastic

Captain Fantastic begint boeiend en sterk, maar kakt naar mijn mening vrij snel in. Door het overtuigende spel van Mortensen bleef ik nog wel geïnteresseerd kijken, maar door de vele herhalingen van dezelfde grappen die vooral voortkomen uit ongemakkelijke situaties, is de film net iets te lang en te saai om echt indruk te kunnen maken. Toch heeft de door Matt Ross geregisseerde en geschreven film zijn pluspunten en zullen de fans van trage drama/komedies een hoop plezier beleven aan dit visueel prachtige plaatje dat na zijn bioscoopsucces op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc verschenen is.

Met dank aan Cinéart voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3 thoughts to “Captain Fantastic (2016) recensie”

1. Ik vond dit ook niet de briljante film die sommigen er in zagen, maar kan em denk ik wel een stukje beter waarderen dan jij, als ik dit zo lees. Kan me herinneren dat ik Mortensen in september al als outsider zag voor een Oscarnominatie, en die kwam er toen ook. Toch is de film nog bij relatief veel mensen onder de radar gebleven, heb ik het idee.

2. Deze werd zo de hemel in geprezen dat ik er best wel hoge verwachtingen van had, maar uiteindelijk ‘m toch niet zo heel bijzonder vond. Zeker geen slechte film, maar niet eentje die me meteen is bijgebleven.