Captain America: Civil War (2016) recensie

Captain America: Civil WarVorig jaar zagen we de Avengers nog in actie in Avengers: Age of Ultron en tot grote blijdschap van de fans is de superheldenformatie dit jaar opnieuw op het grote scherm te bewonderen. In Captain America: Civil War – die vanaf donderdag 28 april in de bioscoop draait – keren de meeste superhelden uit het Marvel Cinematic Universe terug. De door Joe en Anthony Russo geregisseerde comicverfilming is dus eigenlijk Avengers 2.5 en een film die de basis legt voor Avengers: Infinity War – Part I die in 2018 in de bioscoop verschijnt. Deze film zal eveneens geregisseerd worden door de broeders Russo die al eerder de zeer vermakelijke actiefilm Captain America: The Winter Solder maakten.

Captain America: Civil War opent met een spectaculaire scène waarin de overgebleven Avengers Falcon (Anthony Mackie), Scarlet Witch (Elizabeth Olsen) en Black Widow (Scarlett Johansson) onder leiding van Captain Rogers (Chris Evans) het in Nigeria opnemen tegen de gevaarlijke tegenstander Crossbones (Frank Grillo). De confrontatie loopt uit in een fiasco voor de Avengers en op dat moment is voor de Verenigde Naties de maat vol. Ze tolereren niet langer de vrijheid en onafhankelijkheid waarmee de superheldenformatie opereert. Een verdrag moet ervoor zorgen dat zij alleen nog onder supervisie missies mogen uitvoeren.

Op dat moment valt het team uit elkaar. Tony Stark (Robert Downey Jr.) steunt evenals zijn teamgenoten Black Widow en James Rhodes (Don Cheadle) het verdrag, maar Rogers is er fel op tegen. Hij is ervan overtuigd dat zijn maatje Bucky (Sebastian Stan), die verantwoordelijk wordt gehouden voor een bloederige aanslag, erin is geluisd en dat er een nieuwe gevaarlijke vijand is die alleen door de Avengers tot een halt toe geroepen kan worden. Rogers begint met het opzetten van een nieuw team om die strijd aan te gaan en daarbij schakelt hij de hulp in van oudgediende Hawkeye (Jeremy Renner), zijn nieuwe kameraad Falcon, de Scarlet Witch en nieuwkomer Ant-Man (Paul Rudd).

Terwijl de formatie van Captain America zich klaarstoomt voor de strijd, schakelt Tony de hulp in van zijn aanhangers om de doortastende superhelden te behoeden voor een cruciale fout. Met hulp van zijn maatje Rhodes, de Black Widow, Vision (Paul Bettany) en nieuwkomers Black Panther (Chadwick Boseman) en Spider-Man (Tom Holland), probeert het team van Iron Man de formatie van Captain America te stoppen, maar als de diplomatieke benadering faalt zit er voor hen niets anders op dan het gevecht aan te gaan. Een episch gevecht tussen de op dit moment rivaliserende superhelden is dan ook onvermijdelijk!

Dat epische gevecht komt ongeveer halverwege de film die ruim 147 minuten duurt. De opbouw is dik in orde en de kijker wordt regelmatig getrakteerd op bombastische actiescènes en verbluffende special effects. De focus ligt (vanzelfsprekend) op Captain America, maar ook Falcon, Bucky en de mysterieuze Black Panther hebben een groot aandeel in het eerste bedrijf. Halverwege de film komen dan ook de andere superhelden meer aan bod. Tony en Rhodes hebben de pakken van Iron Man en War Machine aangetrokken terwijl ook Ant-Man, Hawkeye en Spider-Man zich mengen in deze spectaculaire clash. Vooral Tom Holland vult de rol van Peter Parker en diens alter-ego Spider-Man prima in en ik kijk dan ook uit naar Spider-Man: Homecoming die in 2017 in de bioscoop verschijnt.

In de slotfase van Captain America: Civil War ligt de focus vooral op de ontwikkelingen na deze heftige confrontatie en in deze fase wordt ook de basis gelegd voor de nieuwe Avengers film. De studio noemt deze film dan ook de start van fase 3 van het Marvel Cinematic Universe waarin de personages verder ontwikkelen en het verhaal een andere wending neemt. De film voelt dan ook aan als het einde van een tijdperk, maar ook als het begin van een nieuw en veelbelovend universum waarin er meer superheldenfilms en nieuwe personages verschijnen. En als de kwaliteit van deze films de kwaliteit van Captain America: Civil War evenaren al dan niet overtreffen, zijn deze wat mij betreft van harte welkom!

5 thoughts to “Captain America: Civil War (2016) recensie”