Captain America: Civil War

Captain America: Civil War (2016) Blu-ray Disc recensie

Eerder dit jaar mocht ik op visite bij The Walt Disney Company Benelux in Hoofddorp om Captain America: Civil War te bekijken en ik was echt laaiend enthousiast over de spectaculaire actiefilm waarin het merendeel van de Avengers te zien is. Nu de door Anthony en Joe Russo geregisseerde superheldenfilm op Blu-ray Disc verschijnt is het ook een mooi moment om te kijken of ik nog steeds zo enthousiast ben over de film die het blockbuster seizoen van 2016 opende. En uiteraard beoordeel ik in deze recensie de Blu-ray Disc die naast de film in HD kwaliteit ook een aantal leuke extraatjes bevat.

Zoals eerder geschreven start de film spectaculair als de Avengers Falcon (Anthony Mackie), de Scarlet Witch (Elizabeth Olson) en Black Widow (Scarlett Johansson) onder leiding van Captain Rogers (Chris Evans) een missie in Nigeria uitvoeren die voor hen compleet in de soep loopt. De Verenigde Naties accepteren niet langer meer de onafhankelijkheid waarmee zij opereren en eisen dat zij een verdrag ondertekenen waarmee de superheldenformatie alleen nog onder supervisie kunnen opereren. Terwijl Tony Stark (Robert Downey Jr.), zijn maatje Rhodey (Don Cheadle) en de Black Widow van plan zijn om het verdrag te ondertekenen, denkt Captain America daar anders over.

De gemoederen lopen hoog op en het team wordt uit elkaar gedreven. Captain Rogers blijft ervan overtuigd dat zij zelfstandig moeten opereren en met zijn ongeautoriseerde missie om de naam van zijn maatje Bucky (Sebastian Stan) te zuiveren bewijst het boegbeeld van de Avengers des te meer dat zij niets meer of minder dan losbandige burgerwachters zijn. Aan Tony Stark en zijn aanhangers dan ook de taak om Captain Rogers, Falcon, Scarlet Witch, Hawkeye (Jeremy Renner) en nieuwkomer Ant-Man (Paul Rudd) tot een halt toe te roepen. Met als gevolg een weergaloos spektakel dat ruim 20 minuten duurt en nieuwkomers zoals Black Panther (Chadwick Boseman) en Spider-Man (Tom Holland) introduceert.

Captain America: Civil War is dan ook een perfect voorbeeld van hoe een film met zoveel verhalen, personages, spanning, sensatie en verbluffende special effects tot stand moet komen. Met een speelduur van bijna 150 minuten is er maar beperkt tijd om alle personages de juiste aandacht te geven of om de kijker een onderhoudende film voor te schotelen, maar de gebroeders Russo (en natuurlijk het complete team) slagen hier met vlag en wimpel in! En ik moet toch ook even stilstaan bij het zeer overtuigende acteerwerk van de ensemble cast. Vooral nieuwkomer Tom Holland heeft mij meer dan aangenaam verrast met zijn vertolking van Peter Parker en diens alter-ego Spider-Man die door het beeld slingert alsof hij al jaren een onderdeel is van de superheldenformatie.

Dus ja, ik ben nog steeds zo enthousiast over Captain America: Civil War als destijds. De film steekt gewoon ontzettend goed in elkaar en de actie is fenomenaal. Op he grote scherm was het al een genot om naar de film te kijken, maar ook op het beeldscherm thuis weet deze te imponeren. De kwaliteit van de Blu-ray Disc is dan ook nagenoeg perfect. Het beeld is haarscherp en vrij van storende factoren zoals ruis en het geluid klinkt echt subliem. En The Walt Disney Company Benelux weet wel hoe zij een schijfje moeten opvullen, want deze versie bevat interessant bonusmateriaal zoals audiocommentaar van de filmmakers, een leuke gag reel, 4 verwijderde en verlengde scènes, een vooruitblik op Marvel’s Doctor Strange en 4 specials waarin de kijker getrakteerd wordt op informatie over de karakterontwikkelingen en de making-of van Captain America: Civil War.

Met dank aan The Walt Disney Company Benelux voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

2 gedachten over “Captain America: Civil War (2016) Blu-ray Disc recensie

1. Aaaaaaah!!! Deze wil ik ook zien! Jammer genoeg stuurde TWDC hem niet op. Ik wacht tot hij wat goedkoper is hoor! Ik moet ‘Age of Ultron’ trouwens ook nog zien. Help, ik loop achter in het Marvel Universe!