Cannibal Ferox

Cannibal Ferox (1981) recensie

Cannibal FeroxCannibal Ferox is één van de meest spraakmakende films die er ooit gemaakt is. De Italiaanse filmmaker Umberto Lenzi regisseerde eerder de kannibalenfilm Eaten Alive en met Cannibal Ferox blijft hij trouw aan het thema. Hoewel, de film een stuk gewelddadiger en smeriger is dan zijn eerdere werk en daarom ook in meer dan 31 landen is verbannen. Zelfs tot op de dag van vandaag terwijl de film ook in een aantal landen weer van de zwarte lijst is gehaald.

Samenvatting van het verhaal – In Cannibal Ferox zien we hoe studente Gloria (Lorraine De Selle) samen met haar beste vriendin Pat (Zora Kerova) en haar broer Rudy (Danilo Mattei) naar het Amazonegebied gaat om onderzoek te doen naar kannibalisme. Gloria is gedreven om aan te tonen dat kannibalisme in geen enkele beschaving bestaat, maar het onderzoek krijgt een duistere wending als zij diep in de jungle twee blanke mannen tegen het lijf lopen. Eén is er ernstig gewond terwijl de ander een zeer dubieus figuur is dat zwaar onder de invloed van drugs is. Wanneer blijkt dat zij de lokale bewoners een ernstig onrecht hebben aangedaan, probeert het gezelschap de jungle zo snel mogelijk te verlaten. Want de krijgers van de stam die zij hebben belaagd zinnen op wraak.

Recensie – Cannibal Ferox is in de basis hetzelfde als iedere andere film over kannibalen. Maar in het tweede bedrijf neemt de film een zeer duistere wending. Waarin beelden van buitensporig geweld niet worden geschuwd. Ook om het feit dat er dieren worden mishandeld en op extreme wijze worden gedood, schiet bij veel kijkers in het verkeerde keelgat. En terecht! Lenzi is met gemak over de rand van de goede smaak heen gestapt en hij lijkt met de grafische beelden vooral het publiek te willen choqueren. Waar hij dan ook met vlag en wimpel in is geslaagd.

Door de fascinatie voor verbannen films was ik toch nieuwsgierig naar Cannibal Ferox en het is helemaal geen slechte film. Er is spanning aanwezig en de wijze waarop de lokale bewoners wraak nemen op de blanke man die denkt dat hij zich alles kan permitteren is een boeiend concept. Maar de grote vraag is of de filmmaker niet in staat zou zijn geweest om met praktische effecten en make-up effecten hetzelfde doel te bereiken. Want de extreme scènes, die niet alleen kwaad bloed bij de kijker, maar ook bij zijn hoofdrolspelers heeft gezet, zijn teveel van het goede. Geheel terecht ook dat de film in veel landen is verbannen hoewel, het ook een uniek stukje filmgeschiedenis is.

2