Candyman

Candyman (1992) recensie

In de jaren ’80 en ’90 zijn er een aantal interessante en zeer vermakelijke horrorfilms verschenen en ik trek er regelmatig eentje uit de kast ondanks dat ik ze al meerdere keren heb gezien. Naast A Nightmare on Elm Street, Hellraiser en Child’s Play, kan ik ook enorm genieten van Candyman. Een horrorfilm die door Clive Barker werd geschreven en geproduceerd en waar één van de meest iconische horrorfiguren uit de filmgeschiedenis een hoofdrol in speelt.

In 1992 kroop Tony Todd voor het eerst in de huid van de Candyman, een stadslegende die zich als de zoon van een slaaf heeft opgewerkt tot een rijke man en kunstenaar, een meisje zwanger maakte en werd vermoord door haar vader die zijn hand afhakte, hem met honing insmeerde en aan duizenden bijen de taak liet om hem dood te steken. Jaren later is Candyman niets meer dan een broodjeaapverhaal, maar de legende luidt wel dat de vermoordde kunstenaar uit de dood terugkeert als je zijn naam 5 keer in de spiegel zegt. En met een vleeshaak slacht hij iedereen die hem oproept genadeloos af.

Jaren later is het studente Helen Lyle (Virginia Madsen) die een onderzoek start naar stadslegendes en al gauw komt ze het verhaal over Candyman op het spoor. Ze bezoekt zijn laatste woonadres, ze interviewt de mensen uit de buurt en ze raakt steeds meer geobsedeerd door het idee dat deze stadslegende meer dan een broodjeaapverhaal kan zijn. En natuurlijk kan ze het niet laten om zijn naam 5 keer in de spiegel te zeggen, want ze wilt met eigen ogen zien of de legende waar is of niet. En dat had ze beter niet kunnen doen.

Candyman is een film met een naargeestig sfeertje, een onheilspellende soundtrack en een angstaanjagend hoofdpersonage dat briljant wordt gespeeld door Tony Todd. Hij is de perfecte kandidaat om in de huid te kruipen van de moordende kunstenaar terwijl ook Virginia Madsen de rol van studente Helen uitstekend speelt. En natuurlijk ontbreekt het nodige bloed en gore niet om de horrorfans op hun wenken te bedienen. De mooie make-up effecten en de overtuigende special effects zorgen ervoor dat de door Bernard Rose geregisseerde prent de geschiedenis in gaat als een uitstekende horrorfilm die het niveau van gevestigde franchises zoals A Nightmare on Elm Street, Hellraiser en Friday the 13th, met gemak evenaart.

4 gedachten over “Candyman (1992) recensie