Cam (2018) recensie

CamVorige week verscheen de horror/thriller Cam op de streamingdienst Netflix. De films die door hen worden geproduceerd staan vaak garant voor topvermaak dus ik ging er eens lekker voor zitten. Ik was wel nieuwsgierig naar de door Daniel Goldhaber geregisseerde film waarin een jonge webcam-girl te maken krijgt met identiteitsfraude. Een interessant concept en zeker een film die menig man zal aanspreken. Maar hoe goed is Cam? Heeft Netflix opnieuw een pareltje aan de catalogus toegevoegd of kan je de film met een gerust hart overslaan?

Lola (Madeline Brewer) is een fanatieke webcam-girl die iedere avond honderden fans vermaakt met haar sexy shows op het Internet. Ze is vastberaden om bij de top 10 te komen en trekt ze dus alles uit de kast om haar score een flinke boost te geven. Het gaat haar dan ook voor de wind tot groot ongenoegen van haar concurrentie. Na één van haar doorslaggevende shows die Lola in de top 10 van de webcam-girls plaatst, komt ze tot de gruwelijke ontdekking dat ze geen gebruik meer kan maken van haar account en dat er een lookalike haar plaats voor de webcam heeft ingenomen. Ze gaat driftig op zoek naar de dief die zowel haar identiteit als haar trouwe fans heeft gestolen.

Seks en bloed

Ik heb het al vaker geschreven, maar een horrorfilm vol seks en bloed is goed. Alsof het bij elkaar hoort, wat ergens logisch doch verknipt is. Enfin, Cam voldoet aan de criteria om als zodanig bestempeld te worden. Er zijn momenten waarin het bloed rijkelijk vloeit terwijl Madeline Brewer als de doortastende Lola geen moment aarzelt om haar kleren uit te trekken. So far so good! Maar een filmliefhebber wil wel iets meer dan dat. Inhoud speelt een belangrijke factor als je een film maakt die ook op spanning drijft. En ook dat is op orde in de onlangs verschenen Netflix Original.

Even iets anders

Waar veel filmmakers en studios zich veelvuldig schuldig maken aan het in grote lijnen kopiëren van genregenoten, gooit Goldhaber het over een compleet andere boeg. Met als resultaat een film die vrij uniek is. Het is weer iets anders dan al die horrors en thrillers die de afgelopen periode zijn verschenen en dat is ook meer dan welkom! Er is spanning, er is horror en functioneel naakt dat altijd voor pluspunten zorgt. Cam is een film die in balans is en nauwelijks minpunten kent, makkelijk wegkijkt en bovenal vermaakt. Mede te danken aan het verhaal dat leuk in elkaar steekt, het goede regiewerk en ook het goede acteerwerk van de hoofdrolspeelster.