Call Me By Your Name (2017) recensie

Call Me By Your NameCall Me By Your Name vertelt het verhaal van Ello (Timothée Chalamet) wiens ouders iedere zomer een Amerikaanse student in huis laten logeren om wijn te drinken, lekker te eten en te filosoferen over het leven. Deze bewuste zomer is het de beurt aan Oliver (Armie Hammer) die bij heel de familie goed ligt, maar vooral bij Ello. Wat ontstaat is een broeierige zomer, op meer gebieden dan alleen het weer.

Het mooie is echter dat de film het ontstaan van deze romance zo natuurlijk weergeeft, dat het ongelofelijk echt aanvoelt en je jezelf enorm goed kunt verplaatsen in de hoofdrolspelers. Dit komt door het sterke schrijfwerk, maar ook door het enorm sterke spel van de cast. Chalamet is een ster in wording die meer dan terecht zijn eerste Oscarnominatie in de wacht zal slepen voor deze rol. Hetzelfde geldt overigens voor Hammer die na The Social Network en vele andere rollen verreweg zijn beste rol neerzet in deze film. Hoe 2 hetero mannen zo overtuigend kunnen overkomen als homoseksueel is zeer knap. Als hetero geloofde ik alles, het is natuurlijk aan de LGBT gemeenschap om hier meer over te kunnen zeggen, maar liefde is universeel, homoseksueel of niet.

Guadagnino levert daarnaast enorm knap werk af door je naast het liefdesverhaal ook over te leveren aan de gehele setting in Lombardije. Voeg hier een enorm sterk gekozen muziek en originele muziek van Sufjan Stevens maken het plaatje compleet. Dit is mede te danken aan de goede art direction en kostuum ontwerpers die duidelijk de juiste keuzes hebben gemaakt om de karakters en omgeving vorm te geven.

Na het kijken van Luca Guadignino’s Call me By Your Name kijk je heel anders naar abrikozen. Dat is iets dat zeker is, maar waarom laat ik in het midden. Hopelijk laat de film daarnaast ook zien dat een liefdesverhaal tussen 2 mannen net zo overdonderend kan zijn als dat van een hetero stel. Wie hier aan twijfelt raad ik aan deze film te gaan bekijken, voor alle anderen raad ik de film aan, omdat het gewoon een hele mooie film is. Hadden alle uit-de-kast-komende jonge homoseksuelen maar zo’n vader als Ello, gespeeld door Michael Stuhlbarg, die je tot tranen toe de zaal zal doen verlaten.

Score: 9,0