Call Me By Your Name (2017) recensie

Kreten zoals ‘nu al de beste film van het jaar’ worden naar mijn mening te pas en te onpas gebruikt om de kijker naar de bioscoopzaal te lokken. Maar het wekt nieuwsgierigheid op. Ook bij mij. Toen het door Luca Guadagnino geregisseerd en veelbesproken drama Call Me By Your Name in de bioscoop verscheen, vlogen de lovende woorden in het rond. Hoewel ik de film destijds links heb laten liggen, ben ik er eens voor gaan zitten toen eenmaal de kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc op mijn deurmat belandde. De hamvraag is natuurlijk of het drama inderdaad nu al de beste film van het jaar is.

In Call Me By Your Name volgen we Elio (Timothée Chalamet). Een Amerikaanse tiener met Italiaanse roots die samen met zijn ouders de zomer doorbrengt in het noorden van Italië. Met een buitengewone liefde voor klassieke muziek en zijn boeken vult hij zijn dagen met het schrijven van muziek, het optrekken met zijn leeftijdsgenootjes en de gebruikelijke frisse duik in het water. En dat terwijl hij op zeventienjarige leeftijd is begonnen aan een ontdekkingsreis naar zijn seksualiteit. De meiden in zijn dorp brengen zijn hoofd op hol, maar daar komt al snel verandering in als de vierentwintigjarige student Oliver (Armie Hammer) ten tonele verschijnt.

Oliver is door Elio’s vader (Michael Stuhlbarg) uitgenodigd om de zomer bij hen door te brengen en vanaf de eerste minuten ontstaat er een bijzondere band tussen de bezoeker en Elio. Elio weet niet wat hij met zijn gevoelens aanmoet, wat ook duidelijk zichtbaar is. Wat volgt is een zoektocht naar zijn ware gevoelens. Hij wordt van links naar rechts geslingerd terwijl de zwoele zomerdagen in het snikhete Italië langzaam aan hem voorbij gaan. Het wachten is ook op Elio’s verlossende woorden en zijn erkenning dat hij gevoelens heeft voor de jonge student. Maar heeft hij ook de moed om dat kenbaar te maken?

Het verhaal over Elio’s ontdekkingsreis en de toch wel verboden liefde tussen de student en de minderjarige jongen wordt door Guadagnino verpakt in een trage film die het moet hebben van interessante dialogen, prachtige beelden en controversiële fragmenten. Naar mijn mening legt de regisseur het er soms iets te dik bovenop, wat de film niet ten goede komt. Ondanks dat is het acteerwerk fenomenaal. Vooral de jonge Timothée Chalamet overtuigt in de rol van Elio terwijl ook Armie Hammer en Michael Stuhlbarg hun rollen meer dan uitstekend invullen. Toch is het voor mij niet voldoende om Call Me By Your Name te bestempelen als nu al de beste film van het jaar. Daar is naar mijn mening het drama simpelweg te traag en niet bijzonder genoeg voor.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.