Café Society (2016) recensie

Café SocietyDe films van Woody Allen zijn bijzonder. Met films zoals Irrational Man en Midnight in Paris liet de tachtigjarige New Yorker al zien dat er geen complex verhaal nodig is om de kijker te entertainen. Zolang het acteerwerk maar op orde is, de film uitblinkt in prachtige decors en kostuums en het verhaal onderhoudend genoeg is om de interesse van het publiek vast te houden. Met de eerder genoemde films is dat prima gelukt, maar hoe zit dat met Café Society?

Het romantisch drama dat door Allen is geschreven en is geregisseerd gaat over die ene liefde die ontkomen is. De jonge Bobby (Jesse Eisenberg) ruilt zijn saaie leven in Brooklyn in voor een tumultueus leven aan de westkust. Hij gaat in dienst bij het succesvolle bureau van zijn invloedrijke oom Phil Stern (Steve Carell) en tijdens zijn eerste dag ontmoet hij de beeldschone Vonnie (Kristen Stewart). De vrouw waarmee hij oud wilt worden. Ondanks dat Vonnie ook gevoelens heeft voor Bobby is er een probleem. Want zij is ook verliefd op zijn succesvolle oom en haar baas Phil.

Terwijl de feestjes met de meest invloedrijke individuelen in de high society van Los Angeles onverbiddelijk doorgaan, krijgt Bobby heimwee naar New York en het duurt dan ook niet lang voordat hij vertrekt. Maar Vonnie is geen moment uit zijn gedachten. Zelfs niet als hij in Brooklyn een succesvolle nachtclubmanager wordt, trouwt met de beeldschone Veronica (Blake Lively) en een kindje krijgt.

Met een korte speelduur van iets meer dan 90 minuten is Woody Allen gedwongen om delen in het verhaal over te slaan. Dat wordt prima opgelost door voice-overs die hij zelf heeft ingesproken en zo wordt de kijker bijgepraat als het verhaal een paar maanden of jaren overslaat. Een prima oplossing en het gaat ook niet ten kosten van het verhaal dat verder goed wordt verteld. De beelden van het straatbeeld in de jaren ’30, de belachelijke luxueuze villa’s, de kostuums en de succesvolle New Yorkse nachtclub zijn prachtig terwijl het acteerwerk dik op orde is.

En ondanks dat het verhaal simpel is, is dit onderhoudend genoeg om de kijker te vermaken. Een simpel en ietwat verdrietig liefdesdrama gaat er altijd wel in als koek. Zeker als dat op een op sommige momenten klunzige en komische wijze wordt verteld. Café Society zal weliswaar niet bestempeld worden als beste cinema dat ooit is gemaakt, maar vermakelijk is de door Woody Allen geregisseerde film zeker. Paradiso heeft eveneens goed werk geleverd door de film op een kwalitatief goede DVD uit te brengen. Desalniettemin is de afwezigheid van interessante extra’s een minpuntje.

Met dank aan Remain In Light voor het DVD recensie-exemplaar.