Cabin Fever (2002) recensie

Wat een heerlijk weekendje weg had moeten worden, loopt voor een groep tieners heel anders af. Wanneer zij bij de afgelegen blokhut aankomen en al tijdens de eerste nacht worden opgeschrikt door een doodzieke voorbijganger, wordt de sfeer er niet beter op. Maar wanneer ze het doelwit worden van een uiterst dodelijk vleesetend virus, zijn de rapen pas echt gaar. Terwijl de lokale bewoners er alles aan doen om de groep tieners niet te laten ontsnappen.

Bloederig

Je kan het wel aan Eli Roth overlaten om een smerige en bloederige horrorfilm uit zijn mouw te schudden. De regisseur van films zoals Hostel en The Green Inferno, heeft met zijn regiedebuut indruk gemaakt. De film steekt goed in elkaar terwijl de make-up effecten echt angstaanjagend smerig zijn. Eén ding is zeker, Cabin Fever is dan ook geen film voor de kijker met een zwakke maag.

Acteerwerk

Ondanks dat Cabin Fever een topper in het horrorgenre is, is het geen foutloze film. Hoewel het verhaal goed in elkaar steekt, zijn de acteerprestaties van de jonge hoofdrolspelers niet om over naar huis te schrijven. De angst voor het uitbrekende virus is niet voelbaar en er worden domme keuzes gemaakt. Maar met het idee dat het allemaal wel los zal lopen komen ze al snel van een koude kermis thuis als ze één voor één het slachtoffer worden.

Entertainment

Als een anderhalf uur durende aaneenschakeling van functioneel naakt, bloederige en smerige beelden helemaal jouw ding is, dan is Cabin Fever de film bij uitstek om op te zetten. De heerlijke goed foute horrorfilm van Eli Roth maakt alle verwachtingen waar. Inclusief het te verwachten matige acteerwerk. Maar het acteerwerk is sowieso ondergeschikt aan de smerige taferelen die zich op het scherm afspelen, want daar draait het immers om. Bloed en gore van hoog niveau en dat zit in Cabin Fever wel snor.

Waardering: 3.5 uit 5.