Cabin Fever 2 Spring Fever

Cabin Fever 2: Spring Fever (2009) recensie

Cabin Fever 2 Spring FeverIn 2002 regisseerde Eli Roth de bloederige en smerige horrorfilm Cabin Fever. Waarin nietsvermoedende kampeerders worden aangevallen door een vleesetend virus. Een vervolg kon natuurlijk niet uitblijven, maar Cabin Fever 2: Spring Fever is een geteisterde productie geweest. Door de politieke spelletjes bij Lionsgate werden scenario’s van onder andere bedenker Eli Roth van tafel geveegd terwijl regisseur Ti West zich na afronding heeft gedistancieerd van de productie, omdat hij van mening was dat het eindproduct meer de visie van de producten dan die van hem weergeeft. Ondanks dat de film in 2007 werd afgerond, duurde het maar liefst 2 jaar voordat de horrorfilm in de bioscopen verscheen.

Cabin Fever 2: Spring Fever is dan ook een kwalitatief mindere film. Het gesteggel over het juiste script, de re-writes en de re-cuts hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat de kijker een onsamenhangend geheel krijgt voorgeschoteld. De sterke make-up effecten zorgen ervoor dat de liefhebber van het horrorgenre nog wel een aantal gruwelijke en zeer onsmakelijke scènes krijgt voorgeschoteld, maar een verhaal is nauwelijks aanwezig. Ook het acteerwerk is benedenmaats en zo heb je als kijker geen enkele binding met één van de personages die worden aangevallen. Het zal je dan ook letterlijk een worst wezen wie de aanval van het meedogenloze virus overleeft.

Het vervolg op Cabin Fever speelt zich af op een school waar vrolijke tieners het eindfeest vieren. Maar het plezier is van korte duur als er een vleesetend virus uitbreekt dat zich door middel van flesjes van een populair watermerk verspreidt. Binnen de kortste tijd transformeren de opgedofte meisjes en de opgewonden jongens in afzichtelijke monsters en het lijkt erop dat overleven geen optie is. Zeker niet wanneer zij niet in staat zijn om de gymzaal waar het feest gehouden wordt te verlaten.

Of er ooit nog een Director’s Cut van Ti West gaat komen is nog maar de vraag, maar gezien de historie is het meer dan aannemelijk dat deze versie een stuk beter zal zijn dan de versie die nu op de DVD is verschenen. Het is jammer dat er na een aangename verrassing een zure appel is waar je doorheen moet bijten. Of mijn advies ten harte neemt en simpelweg niet aan het inferieure vervolg begint. Dan spaar je niet alleen anderhalf uur uit, maar heb je ook de tijd om wel een kwalitatief goede horrorfilm op te zetten.

1.5