By the sea

By The Sea (2015) recensie

Angelina Jolie kennen wij van vermakelijke films zoals Hackers, Lara Croft: Tomb Raider en Mr. & Mrs. Smith. In laatstgenoemde was zij voor het eerst samen met haar echtgenoot Brad Pitt op het witte scherm te zien en bijna tien jaar later speelt het echtpaar opnieuw samen in het zwoele romantische drama By The Sea. Een film die door Angeline Jolie is geregisseerd en het verhaal vertelt van een echtpaar dat het dagelijkse leven ontvlucht en tijdelijk verkast naar een Frans dorpje om orde op zaken te stellen.

De film speelt zich af in de jaren zeventig en op het decor en de prachtige beelden van de omgeving heb ik niets aan te merken, want Jolie en haar team hebben een prachtige locatie uitgekozen om het door haar geschreven script te verfilmen. Maar dat is niet voldoende om By The Sea te bestempelen als een topper in het genre, want de film is allesbehalve foutloos. Met een speelduur van ruim twee uur heb je als filmmaker en hoofdrolspeler de taak om het publiek te vermaken, maar ik vond het lastig om mijn aandacht bij de film te houden.

Het begint voortvarend met de pijnlijk zichtbare moeizame relatie tussen de ooit zo succesvolle schrijver Roland (Brad pitt) en de depressieve danseres Vanessa (Angelina Jolie). Het echtpaar leeft totaal langs elkaar heen en terwijl Roland zijn heil in de fles zoekt, verdooft Vanessa haar gevoelens door zoveel mogelijk pillen te slikken. Maar de spanningen nemen niet af en toe en de beelden van Roland die dronken door het beeld strompelt en Vanessa die bijna de hele film op bed voor pampus ligt, herhalen zich continu. En dat is allesbehalve vermakelijk.

In de tweede helft van de film wordt de interesse weer aangewakkerd als Rolly en zijn terneergeslagen vrouw Lea en François ontmoeten. Het pasgetrouwde stel vrijen erop los en door een gat in de muur van de hotelkamer kunnen Roland en Vanessa alles zien en horen wat het jonge echtpaar doet en zegt. Het wordt een obsessie voor hen en met een nieuw doel voor ogen vergeten zij hun zorgen en problemen. Maar ook dit wordt op den duur saai ondanks dat het acteerwerk van Mélanie Laurent en Melvil Poupaud prima is en dat de actrice regelmatig uit de kleren gaan.

By The Sea mist de vaart, afwisseling en logica om een breed publiek te bekoren en het is Jolie opnieuw niet gelukt om de kijker een goede film voor te schotelen. Hardnekkige geruchten gaan rond dat zij na het vervolg op Maleficent haar acteercarrière vaarwel zegt, maar ze doet er naar mijn mening ook goed aan om ook met pensioen te gaan als regisseuse. Dat klinkt misschien een beetje cru, maar het is nu eenmaal de realiteit dat ze na drie pogingen nog steeds geen goede film heeft afgeleverd. Ook als actrice weet ze in de rol van de aanstellerige Vanessa niet te overtuigen terwijl Brad Pitt acteert alsof hij zijn vrouw meer een plezier doet om op te komen dagen en zijn ding te doen dan dat hij alles uit de kast haalt om de rol van Roland vol overtuiging te spelen.

Score: 6,0

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor het recensie-exemplaar.

8 gedachten over “By The Sea (2015) recensie

1. Tsja, ik had al eerdere recensies gelezen over deze film die hetzelfde verhaal vertelden. Geen reden voor mij om deze een kans te geven. Van mij mag ze nog een vervolg op Salt doen, die vond ik echt vermakelijk.