Butt Boy

Butt Boy (2019) recensie

Butt BoyStille wateren hebben diepe gronden en dat geldt ook voor het hoofdpersonage Chip (Tyler Cornack) in de komische Science-Fiction/thriller Butt Boy. Een ogenschijnlijk rustige man, die een saaie baan heeft en zijn vrouw haat terwijl hij tijdens de AA-meetings leert om te gaan met zijn alcoholverslaving. Maar er is meer aan de hand met Chip, die een geheim wapen bezit waarmee hij eenvoudig de mensen en objecten waar hij een hekel aan heeft kan laten verdwijnen.

De low-budget productie Butt Boy kreeg enorm veel hulp van filmliefhebbers, die via social media en crowdfunding acties donaties konden doen. Met als resultaat dat de film van schrijver, scenarist en hoofdrolspeler Tyler Cornack eigenlijk wel goed in elkaar steekt. De special effects zijn prima te noemen terwijl het acteerwerk ook helemaal niet slecht is. Tyler Cornack speelt de rol van de rustig ogende Chip overtuigend terwijl Tyler Rice op uitstekende wijze de rol van de verknipte rechercheur Russel speelt. Die vrijwel als enige Chip ervan verdenkt dat hij iets te maken heeft met de mysterieuze verdwijningen van een aantal kinderen.

Dat er iets niet helemaal in de haak is met Chip is vanaf het eerste moment al duidelijk, maar als kijker verdenk je hem er ook niet van dat hij iets te maken heeft met de verdwijningen van een aantal kinderen. We zien vooral een geteisterde man met een oncontroleerbare drang om op de meest vreemde tijdstippen en locaties te masturberen terwijl hij het liefst vreemde objecten in zijn achterste duwt. Maar de aap komt al snel uit de…. uhm…. mouw als blijkt dat Chip’s achterste bijzondere krachten bezit en hij ook in staat is om zowel mensen als objecten in zijn achterste te verstoppen. Zijn eigen smerige en stinkende privé gevangenis voor alles en iedereen waar hij een hekel aan heeft.

Het toch wel vreemde verhaal van Tyler Cornack en zijn co-schrijver Ryan Koch is op zijn zachtst uitgedrukt bijzonder te noemen, maar ook wel weer uniek. Want een film waarin een vermeende ontvoerder zijn slachtoffers in zijn achterste verstopt is volgens mij nog niet eerder verschenen. De makers nemen zichzelf ook niet te serieus, waardoor de Science-Fiction/thriller bij vlagen ook enorm komisch is. Maar dat neemt niet weg dat veel filmliefhebbers na afloop zichzelf even achter de oren krabben en zich afvragen wat ze zojuist hebben zitten kijken. Want dat Butt Boy een maffe film is, staat buiten kijf!

1.5