Bumblebee (2018) recensie

TFBEE_INTL_PAYOFF_GG_BRIDGE_PRINT_1_SHT_NED.inddVanavond ging Bumblebee in première tijdens de speciale voorstelling in Pathé ArenA. Met dank aan Universal Pictures Benelux mocht ik de voorstelling bijwonen en als liefhebber van de Transformers keek ik enorm uit naar deze film. Hoewel ik toch ook nerveus was gezien het feit dat de laatste Transformers-film van regisseur Michael Bay enorm teleurstelde. Weet de prequel op de kaskraker uit 2007 de vieze nasmaak van het vijfde deel weg te spoelen of moet de studio serieus gaan nadenken over een complete reboot van de franchise?

Wanneer de kwaadaardige Decepticons de planeet Cybertron hebben veroverd, vluchten de overgebleven en goedaardige Autobots naar nabijgelegen planeten. Zo vlucht B-127 naar de Aarde waar hij zich als een schattig geel kevertje verborgen houdt. Totdat de 18-jarige Charlie Watson (Hailee Steinfeld) zich ontfermt over het krakkemikkige autootje. Ze komt al snel tot de ontdekking dat haar nieuw verworven vervoersmiddel een buitenaardse robot is en dat hij haar hulp hard nodig heeft in de strijd tegen 2 Decepticons die op Aarde zijn neergedaald om informatie te verzamelen over de verblijfplaats van de leider van de Autobots Optimus Prime (Peter Cullen).

Vriendschap
In tegenstelling tot de bombastische actiefilms van Michael Bay is Bumblebee kindvriendelijker en een film waarin meer ruimte lijkt te zijn voor drama en humor. Zo staat de hechte vriendschap tussen Charlie en Bumblebee centraal terwijl de strijder uit de voorgaande films nu een haast verlegen robotje is die zich regelmatig schuldig maakt aan klunzig gedrag. Het leveren vermakelijke scènes op die wel meer dan een glimlach op het gezicht toveren. Maar er is ook ruimte voor spannende momenten die gepaard gaan met verbluffende CGI-animaties.

Balans
Maar de balans is ver te zoeken. Dat bedoel ik minder negatief als hoe ik het nu overbreng, maar Bumblebee is in tegenstelling tot de voorgaande Transformers-films geen bombastische actiefilm. Regisseur Travis Knight creëert in opdracht van de studio een film die met het motto “less is more” gemaakt is. Met iets meer focus op het verhaal, talrijke verwijzingen naar de originele Transformers en een heerlijke 80’s vibe die ondersteund wordt door herkenbare songs uit die periode. Het is haast een hommage aan de originele animatieserie en de film die de 30 plussers onder ons zich nog wel kunnen herinneren.

Erop of eronder
Voor Paramount Pictures was het erop of eronder. Na de teleurstellende resultaten van Transformers: The Last Knight en de verwoestende kritieken moest de filmmaatschappij met iets nieuws komen om de franchise nieuw leven in te blazen. Met Bumblebee zijn ze daar prima in geslaagd. Het is een uiterst vermakelijke film die wellicht niet zo episch gevoel als Transformers teweegbrengt, maar wel een warm gevoel creëert. Mede te danken aan het goede acteerwerk van de jonge Hailee Steinfeld en het luchtige verhaal dat onderhoudend genoeg is. De Transformers lijken dan ook te zijn gered en ik hoop dan ook op een vermakelijke sequel waar naar mijn mening dan wel weer iets meer pit in mag zitten.

Met dank aan Universal Pictures Benelux voor de uitnodiging voor de première.

3.5

Conclusie