Bumblebee (2018) recensie

TFBEE_INTL_PAYOFF_GG_BRIDGE_PRINT_1_SHT_NED.inddHet begon in 2007 voortvarend. De bombastische actiefilm Transformers van regisseur Michael Bay werd warm onthaald en het smaakte dan ook zeker naar meer. Hoewel de sequels alsmaar slechter werden en het dieptepunt werd bereikt toen Transformers: The Last Knight werd uitgebracht. Voor de studio een moment om aan de noodrem te trekken en de vervolgdelen in de ijskast te plaatsen. Toch verscheen nog geen jaar later de spin-off Bumblebee waarin de geel gekleurde Autobot de hoofdrol opeist. En een veel betere film dan de laatste Transformers-film die wellicht de deur naar meer vervolgdelen weer op een kiertje zet.

Wanneer Cybertron gevallen is vluchten de overgebleven Autobots naar andere planeten in het universum. Zo belandt B-127 op de Aarde waar hij zich verstopt in de vorm van een schattige gele kever. Maar er is werk aan de winkel als 2 kwaadaardige Decepticons op onze planeet neerdalen om informatie te vergaren over de verblijfplaats van Autobot-leider Optimus Prime (Peter Cullen). Samen met zijn nieuw verworven maatje Charlie (Hailee Steinfeld) moet Bumblebee het opnemen tegen de vijand die evenals op zijn thuisplaneet dood en verderf zaait.

Prequel,Sequel,Spin-off,Reboot
Ja, wat is Bumblebee eigenlijk. Een vervolg? Een spin-off? Of de start van een compleet nieuwe franchise waarin de Transformers weer een hoofdrol gaan spelen? Het is onduidelijk, want er zijn genoeg raakvlakken met de tot op heden verschenen films. Maar er zijn ook veel nieuwigheden te bespeuren die wellicht toch hinten naar een nieuw universum. Het is in ieder geval al duidelijk dat er meer films met de iconische personages uit de animatieserie uit de jaren ’80 op de kalender staan. Mede te danken aan het succes van Bumblebee die met behulp van een jaren ’80 setting en de herkenbare liedjes uit die periode een heerlijk gevoel oproept.

Less is more
De film van regisseur Travis Knight is dan ook een vermakelijke film waarin de focus op de karakterontwikkelingen en het verhaal ligt. De bombastische actiescènes zijn tot een minimum beperkt, maar de filmmaker snapt het concept ‘less is more’ prima. De actiemomenten zijn spectaculair, maar de film draait vooral om de vriendschap tussen Charlie en haar autootje dat een buitenaardse robot blijkt te zijn. De opzet slaagt mede te danken aan hoe Bumblebee wordt neergezet als een metalen jolige clown en het acteerwerk van Hailee Steinfeld. Hoewel het vervolg naar mijn mening wel iets pittiger en spectaculairder mag zijn. Bumblebee is vanaf heden verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende en met extra’s gevulde Blu-ray Disc.

Met dank aan Paramount Pictures en Triple P Entertainment voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3.5
5 (1 vote)