Broken Arrow

Broken Arrow (1996) recensie

Drie jaar na de Jean-Claude van Damme film Hard Target regisseert John Woo hoofdrolspelers John Travolta en Christian Slater in de actiefilm Broken Arrow en ik mag toch graag naar de films van de Chinese regisseur kijken. Hij heeft een bijzondere stijl, want hij maakt gebruik van veel praktische effecten en slow motion shots. Zo komt de actie ook altijd in goed in beeld. Dat het verhaal meestal matig is uitgewerkt en het acteerwerk niet overtuigend is, moeten de liefhebbers dan maar op de koop toe nemen. Ook Broken Arrow is geen foutloze film, maar wel ontzettend vermakelijk.

John Travolta kruipt in de huid van luchtmachtpiloot Deakins die samen met zijn maatje Hale (Christian Slater) de taak krijgt om een trainingsmissie uit te voeren. Maar aan boord het machtige Stealth vliegtuig met twee nucleaire wapens aan boord, wordt het al snel duidelijk dat Deakins snode plannen heeft om het vliegtuig te laten crashen, zijn goede vriend te vermoorden en de nucleaire wapens te stelen. Waar hij echter geen rekening mee heeft gehouden is dat Hale de aanslag op zijn leven overleeft en in de woestijn van Utah de handen ineen slaat met parkwachter Terry (Samantha Matis) om Deakins tot een halt toe te roepen.

Broken Arrow heeft dan ook een flinke dosis actie en spanning om het publiek te vermaken. Het kat- en muisspel is voortdurend terwijl er genoeg opgeblazen helikopters, explosies en schietgrage personages zijn om de actiejunk op zijn wenken te bedienen. John Travolta doet het helemaal niet slecht als de ingenieuze doch krankzinnige Deakins, maar het zijn vooral Christian Slater en Samantha Matis die niet overtuigen in hun rollen. Gelukkig is dat ook niet erg, want Broken Arrow hoeft het helemaal niet te hebben van de diepzinnige dialogen, het drama of een goed uitgewerkt en logisch verhaal dat ook simpelweg niet aanwezig is.

Score: 6,0

Een gedachte over “Broken Arrow (1996) recensie