Brimstone (2017) recensie

BrimstoneIn het afgelopen jaar werd er veel gesproken en geschreven over Martin Koolhoven’s thriller/western Brimstone. De internationale productie met een Nederlandse stempel die veel lovende recensies kreeg en vanaf vandaag verkrijgbaar is op DVD en Blu-ray Disc. Gezien het feit dat ik de deze in de bioscoop heb gemist is dit voor mij een mooi moment om de veelbesproken film te beoordelen. En ik kan alvast verklappen dat ik zeer aangenaam verrast ben.

Maar ik moet toegeven dat Martin Koolhoven’s project allesbehalve licht verteerbaar is en eigenlijk niets te maken heeft met de kenmerkende westerns die we in de afgelopen jaren hebben gezien. Guy Pearce speelt wellicht dé rol in zijn carrière als een zeer strenge doch maniakale predikant die niet alleen het leven van zijn vrouw Anna (Carice van Houten) zuur maakt, maar naar eigen zeggen als gedoemde man kan doen en laten wat hij wil. En dat leveren imponerende doch afschuwelijke momenten op.

In de vier segmenten “Revelation”, “Genesis”, “Exodus” en “Retaliation” smelten de op het eerste oog lijkende losstaande verhalen die zich halverwege de 19e eeuw afspelen samen in een sinistere onthulling. Door het zeer overtuigende acteerwerk van de internationale cast weet Brimstone indruk te maken. Het is noemenswaardig hoe de jonge actrices Emilia Jones en Ivy George de intense rollen van Joanna en Sam spelen, maar ook Carice van Houten en Dakota Fanning spelen de rollen van de mishandelde Anna en de geplaagde Liz vol verve. Zelfs de kleine rol die Kit Harington kreeg toebedeeld wordt prima ingevuld door de Game of Thrones-ster.

Naast het sterke acteerwerk blinkt Brimstone uit in de authentieke settings en decors en het expliciet in beeld gebrachte geweld dat varieert van ernstige mishandeling tot een bloederige moord. Koolhoven had een duidelijke missie voor ogen om grof geweld niet te romantiseren en daar is hij dan ook met vlag en wimpel in geslaagd. Hoewel veel scènes als onsmakelijk en schokkend kunnen worden bestempeld. Het zorgt er in ieder geval voor dat Brimstone realistisch is en bovenal indruk maakt.

Martin Koolhoven heeft een bijzondere film gemaakt die zeker niet zonder slag of stoot tot stand is gekomen, maar het eindresultaat mag er wezen. Deze topper die in Nederland een zeer korte periode in de bioscoop heeft gedraaid is vanaf vandaag verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc die naast een goede beeld- en geluidskwaliteit ook interessante extra’s zoals interviews, verwijderde scènes en trailers bevat.

Met dank aan Remain in Light voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

4 thoughts to “Brimstone (2017) recensie”

1. Gezien en vindt de film totaal overated. Met moeite kunnen uitkijken. Langzaam, vlak en zonder diepgang. Het pakte me niet. Het enige wat iets voor me deed was de vraag wat de Martin Koolhoven voor gedachtes heeft. Visueel brengt hij zoveel shit in beeld dat hij in mijn optiek haast zelf wel sadistisch moet zijn.

1. Jammer dat je het geen goede film vindt Suzan, maar ik begrijp je kritiek wel. Ik lees het meer. Toch heb ik er met andere ogen naar gekeken en ik vind het ook wel gewaagd hoe hij het allemaal in beeld heeft gebracht.