Brightburn (2019) recensie

Brightburn_ps_1_jpg_sd-low_©2019-CTMG-Inc-All-rights-reservedHet gebeurt toch steeds vaker dat niet de superheld, maar de schurk de hoofdprotagonist in een film is. Veel filmliefhebbers kennen natuurlijk Superman en de iconische schurken waar hij het tegen opneemt. Hoewel Brightburn geen superhelden-film is, speelt het verhaal zich min of meer af rond de Superman-legende. Want ook in de door David Yarovesky geregisseerde horrorfilm daalt er een buitenaards wezen met superkrachten en het uiterlijk van een kind neer op Aarde. Maar in tegenstelling tot Superman heeft de jonge Brandon Breyer (Jackson A. Dunn) geen intenties om zijn krachten te gebruiken om de mensheid te beschermen.

Op het platteland in Kansas leven Tori (Elizabeth Banks) en Kyle Breyer (David Denman) een rustig leven. Hun kinderwens is enorm, maar tot op heden zijn ze er nog niet in geslaagd om het gezin uit te breiden. Daar komt verandering in met de komst van Brandon. Brandon ziet eruit als een jongetje, maar hij is in werkelijkheid een buitenaards wezen met superkrachten. Wanneer Brandon in zijn tienerjaren zijn ware afkomst ontdekt, stapelen de problemen zich in rap tempo op. Want Brandon heeft geen enkele intentie om zijn superkrachten te gebruiken om goed te doen. Wat begint met onschuldige doch zorgwekkende vergrijpen, eindigt in een spoor van dood en verderf.

Opstarten
Brightburn is een film die langzaam op gang komt. In de openingsfase maken wij uitgebreid kennis met de zorgzame ouders Tori en Kyle en de kleine Brandon. Wanneer Brandon zijn superkrachten en afkomst ontdekt, komt de film in een gematigde stroomversnelling. Steeds meer vreemde gebeurtenissen vinden plaats op het platteland en het nabijgelegen dorp hoewel de makers geen enkele moeite doen om te verhullen dat Brandon de verantwoordelijke is. Dat neemt iets van de spanning weg, maar door de vooraf vertoonde trailers en de marketinguitingen tijdens de promotie van de film is het ook geen geheim meer dat Brandon de schurk in het verhaal is. De kracht van de horrorfilm zit dan ook in de expliciet gewelddadige scènes wanneer bij Brandon de stoppen doorslaan.

Jackson A. Dunn
Jackson A. Dunn speelt de rol van de angstaanjagende tiener dan ook meer dan uitstekend hoewel het acteerwerk van de cast overwegend goed te noemen is. Maar zoals eerder geschreven moet Brightburn vooral kracht putten uit een aaneenschakeling van scènes vol met buitensporig geweld en een aantal goede schrikmomenten. Die gepaard gaan met sterke make-up effecten en overtuigende CGI-animaties. De film van Yarovesky is dan ook enorm vermakelijk en met een leuke post-credit scène, waarin Michael Rooker ook nog even zijn gezicht laat zien, hint men wellicht naar een vervolg. Dat naar mijn mening meer dan welkom is.

Brightburn is nu verkrijgbaar op een kwalitatief uitstekende Blu-ray Disc. Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment en Weber Shandwick voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

3