Bright (2017) recensie

BrightIn 2017 verscheen de actiefilm Bright op Netflix, maar door de slechte reviews kon ik mij er niet toe zetten om de door David Ayer geregisseerde Netflix Original aan te klikken. Ondanks dat Hollywoodsterren Will Smith en Joel Edgerton de hoofdrollen spelen en ik een actiefilm met de elementen van een fantasy film wel kan waarderen. Onlangs werd de nieuwsgierigheid alsmaar groter en ik kon Bright niet langer meer links laten liggen. Maar ben ik aangenaam verrast of was het toch een complete tijdverspilling?

Nimmer was de verdeeldheid groter dan nu. De decadente Elven leven een overwegend luxueus leven terwijl de mensen uit een lagere sociale klasse moeten accepteren dat de Orc clans in veel gebieden de scepter zwaaien. Politieagent Daryl Ward (Will Smith) is geen fan van de Orc gemeenschap, maar hij moet verplicht samenwerken met Orc Nick Jakoby (Joel Edgerton). Die afstand heeft gedaan van het wangedrag van zijn soortgenoten, maar als politieagent niet volledig geaccepteerd wordt. Dat weerhoudt hem er niet van om zijn beste werk te leveren terwijl hij samen met zijn nieuwe partner een magische toverstaf moet vinden voordat deze in de verkeerde handen valt.

Fantasy
Bright is een mengsel van een ‘buddy cop’, fantasy en actiefilm waarin de belangrijkste kenmerken van deze genres samenvloeien tot één geheel. Zo is er humor, het verhaal over een onwaarschijnlijke vriendschap en een mysterieuze wereld waarin toverspreuken en bijzondere wezens tot de orde van de dag behoren. Schrijver Max Landis heeft zelfs gezegd dat het Brigit-universum zijn Star Wars is. Nu gaat het mij wel te ver om de film te vergelijken met één van de meest iconische franchises die er ooit gemaakt is, maar zijn creatie heeft zeker de potentie om uit te groeien tot iets moois. Met Bright wordt in ieder geval een solide fundering gelegd.

Vermakelijk
Bright is dan ook een vermakelijke film waarin het tempo hoog ligt en verbluffende visuele effecten voor het kijkplezier zorgen. Will Smith en Joel Edgerton acteren voortreffelijk hoewel dat ook te zeggen is over Lucy Fry. Zij speelt de rol van Tikka uitstekend. Ze is een mysterieus wezen dat door de politieagenten Daryl en Nick wordt beschermd wanneer ze het doelwit wordt van zowel de Orcs als de Elven. De kritiek die geleverd is snap ik dan ook niet zo goed. Natuurlijk is Bright geen The Lord of the Rings of Star Wars, maar een vermakelijke film des te meer. Die overigens een vervolg krijgt.

Waardering: 3 uit 5.
Ko-Fi