Bridge of Spies

Bridge of Spies (2015) Blu-ray Disc recensie

Na Saving Private Ryan en Band of Brothers slaan de gerenommeerde acteur Tom Hanks en de geprezen regisseur Steven Spielberg opnieuw de handen ineen om een oorlogsfilm te maken. Het op waarheid gebaseerde verhaal van Bridge of Spies speelt zich af op het hoogtepunt van de Koude Oorlog waarin zowel de Verenigde Staten als de Sovjet-Unie zich schuldig maken aan spionage. Hanks kruipt in de huid van James B. Donovan, een advocaat die ongewild betrokken raakt bij de verdediging van de Russische spion Rudolf Abel en vastberaden is om te vechten voor de rechten van de mens. Ongeacht of de persoon in kwestie een Amerikaans staatsburger is of illegaal in de Verenigde Staten verblijft.

Met gevaar voor eigen leven vecht Donovan tegen het volk dat Abel het liefst op de elektrische stoel ziet, maar de voormalige verzekeringsadvocaat krijgt het voor elkaar dat de vermeende Russische spion een zware gevangenisstraf in plaats van de doodstraf krijgt. In de eerste helft van de ruim 140 minuten durende spionagethriller staat de rechtszaak tegen Abel en zijn hoger beroep centraal. In deze fase van de film ziet de kijker hoe Donovan en Abel een band creëren en dat is te danken aan het zeer overtuigende acteerwerk van de Saving Private Ryan-acteur en Oscarwinnaar Mark Rylance.

Hoewel de spanning in het eerste deel ver te zoeken is, neemt de spanning in de tweede helft van de film toe. Nadat een Amerikaanse piloot boven de Sovjet-Unie uit de lucht wordt geschoten en gevangen wordt genomen, schakelt de CIA de hulp in van Donovan als zij vanuit Berlijn een brief ontvangen waarin de Sovjet-Unie vraagt om een ruil. In ruil voor de vrijlating van Francis Gary Powers (Austin Stowell) willen zij dat de Amerikanen Rudolf Abel vrijlaat. En het is aan Donovan de taak om zonder officiële status naar Berlijn af te reizen en te onderhandelen over deze ruil. Maar Donovan neemt geen genoegen met alleen de vrijlating van Powers als hij ontdekt dat de Amerikaanse student Frederic Pryor (Will Rogers) onterecht gevangen is genomen.

Ondanks dat er veel informatie te verwerken is blijft de film goed te volgen en dat is mede te danken aan het trage tempo waarin dit verhaal wordt verteld. Wellicht zijn er mensen die Bridge of Spies dan ook afdoen als een saaie film, maar door de sterke dialogen en het fantastische acteerwerk is de door Steven Spielberg geregisseerde drama/thriller ontzettend onderhoudend te noemen. Ook de wijze waarop de film in elkaar is gezet is bewonderenswaardig te noemen. De kostuums, de ouderwetse kantoren en rechtszalen waarin de film zich grotendeels afspeelt en het straatbeeld van Berlijn in 1957 zijn evenals de spannende slotscène op de Glienicker Brücke waar de titel van de film naar verwijst, zeer realistisch opgezet.

Ondanks dat Bridge of Spies een spionagethriller is hoef je geen spectaculaire en vlotte film met een haast onsterfelijke geheime agent te verwachten. Het vermaak komt voort uit het puike acteerwerk, een zeer goede uitwerking van het verhaal en de realistische decors. Ik ben dan ook van mening dat Bridge of Spies een fantastische film is! Sinds 6 april is deze verkrijgbaar op DVD en Blu-ray Disc. De Blu-ray Disc is een zeer nette schijf met een uitstekende beeld- en geluidskwaliteit. Uiteraard is deze versie ook voorzien van interessant bonusmateriaal zoals een uitgebreide making of en meerdere specials waarin men inzoomt op de productie van Bridge of Spies.

Met dank aan 20th Century Fox voor het Blu-ray recensie-exemplaar.

5 gedachten over “Bridge of Spies (2015) Blu-ray Disc recensie

1. Best een toffe film wanneer je accepteert dat je geen actie gaat zien. De sfeer is erg mooi en er zitten spannende stukken in, maar ik ben een van die mensen die hem liever iets sneller had gewild.